Tomas Ledins kritiserade fastighetsbolag har struntat i hyresnämndens beslut. Nu pågår nya förhandlingar.
Nytt blåsväder för Ledins fastighetsbolag
Mest läst i kategorin
I tre år har hyresgästerna i de 400 lägenheterna i Malmö stridit för att få rätt mot fastighetsbolaget där Tomas Ledin är delägare och sitter som styrelseledamot.
Ledins hyresgäster har fått stått ut med översvämmade garageplatser, mögel, kratrar i asfalten som förstört bilarna, dålig ventilation i fastigheten och fönster i behov av reparation.
I december 2007 beslutade hyresnämnden i Malmö att Tomas Ledins bolag tvingas betala tillbaka en del av hyrorna för att fastighetsbolaget har misskött sig – sammanlagt 130.000 kronor.
Bristerna i fastigheten skulle enligt beslut i hyresnämnden åtgärdas innan årsskiftet 2007/2008. Men hyresgästerna har inte sett några förändringar i eller runtom fastigheten.
– Det är fortfarande nedgånget, smutsigt, ingen ordning, hål i asfalten, sopor i garaget, lösa bjälkar och hyresgäster som missköter sig. Det är så mycket, men man blir lite blind. Jag går ju själv förbi det hela tiden. Det är folk som hälsar på som reagerar, säger hyresgästen Marlene Nilsson.
I måndags påbörjades nya förhandlingar mellan hyresgästföreningen och fastighetsägarna.
– Vi kan konstatera att de inte har gjort alla saker som de lovade. Inte ens de saker de lovade i hyresnämnden. Det tycker jag är förskräckligt och de visar att de inte är några seriösa fastighetsägare, säger Monica Kristenson, hyresgästföreningens förhandlare till Realtid.se.
Hon berättar att de kom överens om att fastighetsbolaget bland annat skulle lägga om gångplattor och asfaltera gångbanorna vid fastigheten, åtgärda fönsterkarmarna som var murkna och garaget som läckte in vatten.
– I hyresnämnden sa de att detta skulle vara åtgärdat till årsskiftet. Enligt fastighetsbolaget ska det inte finnas något läckage längre men det stämmer inte, säger Monica Kristenson som har talat med hyresgästerna.
Realtid.se som har talat med hyresgästen Marlene Nilsson kan bekräfta att hyresgästföreningens uppgifter stämmer.
Vad har varit det värsta?
– Att jag har blivit förlöjligad när jag har ringt och pratat med fastighetsförvaltaren om våra problem – att inte tas på allvar, säger hon till Realtid.se.
Enligt Fredrik Schlasberg, ordförande för Tomas Ledins fastighetsbolag, Kungssundet Fastighets AB, har bolaget jobbat med renoveringar sedan de köpte fastigheten för tre-fyra år sedan.
Han anser att konflikten som pågick under tre år mellan bolaget och hyresgästföreningen var överdriven. Att någon konflikt pågår just nu nämner han inte.
Han berättar dock att fastighetsbolaget valt att byta förvaltare eftersom de inte var nöjda med de tidigare.
– Vi har bytt förvaltare till Trianon, de är riktigt duktiga och det flyter på. Vi är mycket nöjda och det är hyresgästerna också, säger Fredrik Schlasberg.
Men hans uppfattning delas alltså inte av de boende.
Nu väntar fastighetsbolaget på en byggrätt från kommunen som kommer vara i anslutning till fastigheten.
– Vi jobbar som tusan med det, det kommer bli ännu bättre. Vi har vräkt in pengar och rustat upp hela tiden, säger Fredrik Schlasberg.
Olof Andersson är delägare i Trianon.
Hyresgästerna säger själva att det är väldigt slitet och nedgånget – delar du den uppfattningen?
– Jag säger såhär: Det är ett visst eftersatt underhåll. Vi börjar komma ikapp med det. Vi jobbar på för fullt. Alla brister av större dignitet som hyresgästerna påpekat har vi åtgärdat eller påbörjat.
De enda åtgärderna som både hyresgästen Marlene Nilsson och hyresgästföreningens förhandlare Monica Kristenson dock lagt märke till sedan årsskiftet skedde häromdagen.
Då påbörjades asfaltering av infarten och parkeringsplatserna vid fastigheten. Innan dess har inget hänt.
Förhandlingarna mellan fastighetsbolaget och hyresnämnden kommer fortsätta på torsdag.
– Jag vill ha någon form av garanti, om det går att lita på någon, att man faktiskt kommer göra det som man har lovat, säger Monica Kristensson.
Är ni beredda att gå till hyresnämnden igen?
– Nä, tyvärr så är inte hyresnämnden så pass stark att de står på hyresgästernas sida. Lagstiftningen är för svag för hyresgästernas del. Vad vi kan göra är att fortsätta att mala på varenda brist och nöta på det viset, fortsätter hon.
I december fick hyresgästerna rätt mot Tomas Ledins fastighetsbolag. Varje hyresgäst fick tillbaka 500 kronor var eftersom åtgärderna som de tidigare lovat inte utförts i tid.
Vad tyckte du om den ersättningen?
– Det finns många kryphål för fastighetsägarna. Utifrån de uppgifterna som fastighetsägaren lämnade ansåg nämnden att endast 1 procents rabatt på hyran var skälig. Jag hade hoppats på en rabatt som motsvarade hela hyreshöjningen som låg på 6 procent, säger Monica Kristenson.
De nya förvaltarna Trianon som anlitades i mars i år av fastighetsbolaget berättar för Realtid.se att de räknar med att åtgärda alla brister under 2008.
Marlene Nilsson och hennes familj söker nu efter ett nytt boende. De har bott i fastigheten sedan 1999. Under den tiden har fastigheten haft fem fastighetsägare.
Under denna period då Ledins fastighetsbolag ägde fastigheten renoverades deras badrum. Det tog tio veckor innan de åter kunde använda rummet.
– Det var ingenting som prioriterades. Vissa dagar kom inga arbetare över huvud taget. Som plåster på såren fick vi tillbaka runt 2.000 kronor.
Tror du det blir bättre med den nya fastighetsförvaltaren?
– Ingen aning. Vi har inte fått någon information, bara en lapp på anslagstavlan.
Hur känns det?
– Som vanligt.
Helene Rothstein Sylvesten
Sara Johansson
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.