Nya MBA-kurser startas för den snabbt växande idrottsbranschen.
Nya MBA-kurser om sportens affärer
Mest läst i kategorin
Inför de olympiska spelen varnar den brittiske ekonomiprofessorn Stefan Schymanski för att OS inte är vinstdrivande för värdlandet. Han menar att regeringen spenderar allt för mycket pengar för att bygga upp infrastrukturen inför OS.
– När spelen väl är över så finns det ingen användning för inrättningarna. Enkelt uttryckt så är sport inte ett bra sätt att utveckla landets ekonomi, säger Schymanski till Herald Tribune.
De olympiska spelen genererar dock flera miljarder på sponsring, annonsering och tv-avtal.
Med tanke på att pengar har blivit en stor del i sportens värld är det inte förvånande att det har startats flera MBA-program med inriktning på idrottsbranschen.
– Idrottsbranschen behöver som alla andra unika talanger, säger Nigel Bannister, vd för världens alla MBA-program till Herald Tribune.
– Man behöver bara titta på den olympiska kommittén som måste hantera väldigt stora budgetar och komplexa projekt. Ett enda misstag är stort inför ögonen på världens medier.
Manchester Business School, Liverpool, Coventry och Warwick är fyra av de skolor som satsar på den nya typen av kurser.
Att så många skolor har det intresset visar idrottens växande betydelse i världen, enligt Stefan Schymanski.
– Där den ekonomiska tillväxten är störst där spenderar man också mer pengar på sport. De rikaste länderna spenderar mest pengar på sport men länder som Kina och Indien där ekonomin växer omsätter också sporten mer pengar, säger han.
Dagarna där fotbollsklubbarna gjorde pengar på halsdukar och uniformskopior är förbi. Nu tjänar klubbarna såsom Manchester United istället pengar på att fansen tar lån, öppnar ett sparkonto och tecknar försäkringsavtal på huset och bilen genom klubben.
Generellt har de sökande ingen bakgrund inom sporten utan är advokater, revisorer, marknadsförare och journalister som vill sadla om sin karriär.
Enligt Stefan Schymanski är dock en MBA-examen dyr att ta och arbeten inom idrottsbranschen växer inte på träd. Kontakter är vad som gäller för de nyexaminerade studenterna för att få jobb.