Realtid

Ny virtuell värld för musiker och fans

administrator
administrator
Uppdaterad: 19 nov. 2008Publicerad: 19 nov. 2008

En virtuell värld där MySpace möter Second Life. Bakom satsningen ligger en tung Grammyvinnare och Vivendi Games tidigare vd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Music Mogul är en sajt med funktioner liknande de vi känner från sociala nätverk. Men det är också en virtuell värld, som som vi tänker oss Second Life. Onlinespel och livekonserter som användarna kan se i strömmande videoform.

Bakom detta högteknologiska projekt ligger Grammy-vinnande låtskrivaren och producenten Rodney Jerkins och tidigare Vivendi Games-vd:n Nicholas Longano.

Music Mogul kommer att locka med fördelar och belöning i användarnas verkliga liv för att locka till sig en onlinepublik.

Det går att ladda upp videor där användaren visar upp sin musik, men då ska man betänka att Music Mogul övertar rättigheterna för alla sådana videor. Medverkande kan tävla om ett kontrakt med Rodney Jerkins bolag Darkchild Productions.

Sajten kommer att lanseras stort i februari, men redan den 24 november kan intresserade kolla in en förhandstitt på hur det kommer att se ut – och låta.

Rodney Jerkins är ingen nybörjare. Han har producerat stora namn som Beyonce, Mary J. Blige och Britney Spears. 160 miljoner skivor har han sålt internationellt med artister som han varit involverad i med Michael Jackson, Whitney Houston, Alicia Keys, Jennifer Lopez och Madonna.

Nu blir han Music Moguls chief creative officer och music supervisor.

Vd för bolaget blir Nicholas Longano. Hans meritlista inkluderar rollen som General manager och Executive VP på Vivendi Games. Longano har chefat för Massive, videospelsreklam-nätverket som numera ägs av Microsoft. Nyligen slutade han på Brash, som släpper biofilmsbaserade videospel.

ANNONS

Intäkterna förväntas Music Mogul få in via reklam, premium-prenumerationer och genom försäljning av virtuella varor och tjänster. Artister och bolag kan tjäna pengar genom att sälja stjärnornas klädattiraljer eller tillbehör i virtuell form, som användarnas avatarer sedan kan bära.

Källor: Reuters/Billboard/Digital Media Wire/Variety.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS