Mobiljätten avvecklar tre av tolv flaggskeppsbutiker, och gör om försäljningsstrategin.
Nokia ger upp Fifth Avenue
Mest läst i kategorin
Nokia, världens största mobiltelefontillverkare, meddelade på torsdagen att de planerar att stänga sina butiker i New York och Chicago, enligt Financial Times.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
Butiken i New York ligger invid Fifth Avenue, och har en egen flott hemsida på Internet.
Beskedet kom en vecka efter att Nokia meddelade att de skulle stänga sin butik på Regent Street i London. Dessutom letar bolaget efter ett nytt läge för São Paulo-butiken.
Enligt Financial Times har Nokia betalat fyra miljoner pund bara på inredningen i Londonbutiken, som ska ge en atmosfär av finsk skog. Trots detta har den inte attraherat lika många kunder som Applebutiken tvärs över gatan.
Med stängningen av Londonbutiken går Nokia i Sony Ericssons fotspår: konkurrenten stängde sin butik på Kensington High Street i London tidigare i år.
En Londonbaserade UBS-bankanställd svensk
tycks, om han är typisk, bära på en del av förklaringen till att flaggskeppsbutikerna i London inte går bra:
– Jag har inte varit inne i någon av dem, däremot i Applebutiken. Jag är helt ointresserad av mobiltelefoner och har aldrig köpt någon i hela mitt liv tror jag. Nu har jag en Blackberry som jag fått av jobbet, säger han till Realtid.se.
Nokias ändrade försäljningsstrategi i USA kommer att innebära ett tätare samarbete med mobiloperatörer och återförsäljare, enligt FT. I USA är deras marknadsandel ensiffrig, medan den i resten av världen är 37 procent.
I senaste numret av mobiltelefonmagasinet Mobil, vars förlag Realtid.se nyligen besökte, får den nya toppmodellen N900 goda betyg.







