Webbcommunityn Netlog är en anonym medtävlare till Facebook, Myspace och Lunarstorm. Nye vd:n Bart Becks kan inte riktigt förklara varför 300.000 unga svenskar har valt att bli medlemmar på hans sajt.
Netlog vill ta Europa – land för land
Mest läst i kategorin
Netlog hävdar att sajten har 35 miljoner registrerade användare. De flesta talar engelska eller spanska.
Under mars gick Netlog om den nästan identiska nätgemenskapen Bebo, som den amerikanska mediejätten AOL köpte för mer än fem miljarder kronor i en affär som avslutades i veckan. Fortfarande är det långt kvar till Facebook och Myspace.
Det gör inget. Netlog är ändå nummer ett i Belgien, Italien och Schweiz, nummer två i Turkiet och Nederländerna och nummer tre i Tyskland.
I Sverige tävlar Netlog med Lunarstorm, i Nederländerna med Hyves. I Frankrike dominerar Skyrock.
Facebook är starka i Skandinavien, men inte lika starka i resten av Europa. I USA är Facebook fortfarande mest en studentsajt. Myspace har sämre grepp i Europa än i USA.
Netlog siktar på åldrarna 15 till 25 år. Karriärcommunityn Linkedin har en äldre publik, liksom dejtingsajterna. Men precis som Match.com och Meetic försöker Netlog anpassa sig till lokala förhållanden. I början av mars hade Netlog 300.000 svenska medlemmar.
– Vårt mål är att lansera sajten i alla europeiska länder, säger nye vd:n Bart Becks till Realtid.se.
Sedan ska han ta communityn till nya världsdelar.
Bart Becks har upptäckt att det är lätt och billigt att översätta sajten till nya språk. Men det finns andra tekniska utmaningar. Netlogs programmerare försöker anpassa sajten så att det går att läsa från höger till vänster för att släppa en version för arabvärlden.
– Bloggar har en enorm betydelse i Mellanöstern.
I Ryssland heter de sociala nätverken Odnoklassniki och Vkontakte. Vkontaktes användare spenderade i genomsnitt 689 minuter på sajten i februari, enligt analysföretaget Comscore.
Netlog har inte lyckats bryta sig in på den ryska marknaden.
– I Ryssland är det viktigt att hitta rätt partners, säger Bart Becks diplomatiskt.
Han ser en stor kommersiell potential i att kunna rikta annonser till användare efter var de befinner sig – något som branschen tjatat om i åratal.
Asiens största community Friendster lanserade sin mobila sajt under tisdagen. Netlog dröjer. Hittills har samarbetet med mobiloperatörerna sinkat arbetet för Netlog, som just nu testar funktionerna på den mobila versionen av sajten.
Till sommaren kommer vi att få se en boom för sociala nätverk i mobilen.
– Alla har det på dagordningen.
Bart Becks hoppas att ungdomar ska använda Netlog i mobiltelefonen för att hitta kompisar under en konsert. Om Netlog lyckas med det, får företaget ett välbehövligt försprång. I dag är det svårt att upptäcka några skillnader jämfört med konkurrenterna.
Vad ska man ha sajten till?
– Att kommunicera, hitta underhållning, dela med sig av musik.
Varför ska användarna välja just Netlog?
– Vi lägger tonvikten på ett rent gränssnitt som ska vara lätt att använda. Design är viktigt. Det ska inte vara för mycket bråte som skräpar ned.
Bland konkurrenterna har de flesta lanserat ett stort antal finesser och funktioner för allt från klotterplank till topplistor. Netlog nöjer sig med fotoalbum och musikspelare.
– Vi väntar med det applikationsrelaterade. Konkurrenterna trycker ut nya tillämpningar. Vi lägger bara till det som verkligen tillför något för användarna.
Bart Becks har studerat Facebooks grundare Mark Zuckerberg och aktar sig för att upprepa hans misstag.
– Facebook fick kritik för att pracka på användarna sådant som de inte bett om, funktioner som kränker integriteten. Användarna vill inte ha sådant.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.