Realtid

Nallebjörnkedja på offensiven

Helene Rothstein
Uppdaterad: 05 mars 2008Publicerad: 05 mars 2008

Leksakskedjan expanderar över hela världen. Succé i Malmö men flopp i Stockholm.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den stora internationella leksakskedjan Build a Bear Workshop har 370 butiker världen över. Men bara en i Sverige.

Det fanns två men den i Kista, utanför Stockholm slog igen för några veckor sedan.

– Bara för att vi har stängt en butik betyder inte det att vi är på väg ut ur Sverige. Vår plan är att öppna mellan åtta och tio butiker i Sverige under 2009, säger Leif Christensen, vd för Build a Bear i Skandinavien.

– Det är ett beslut vi tar eftersom placeringen i Kista var för dålig och vi fick inte den trafik som vi ville ha. Vi letar efter nya platser men har inte hittat några ännu.

I Skandinavien är Danmark klart störst med sju butiker. I Norge finns tre och här är planerna liknande som för Sverige – helst tio butiker inom fem år.

Utöver det skulle en etablering i Finland sitta fint.

Målet är att omsätta över 300 miljoner kronor för Norden.

– I dag ligger siffran runt 163 miljoner kronor, säger Leif Christensen.

ANNONS

Internationellt sett går det bra för Build a Bear. Förra året ökade kedjan sin omsättning med nio procent. Från nästan 2,7 miljarder kronor till 2,9 miljarder kronor.

Under 2007 öppnade kedjan 50 nya butiker världen över. De flesta i USA där man nu har 272 affärer.

I Europa finns 49 stycken och den spektakulära nallekedjan finns också i Västindien, Australien, Asien och Afrika.

Men det här året ska kedjan inte slå upp lika många butiker som tidigare.

Istället ska de lägga mer krut på den egna webbsajten med spel och on-line-shopping.

Här kan köpta nallebjörnar utveckla den karaktär som de börjar få redan i butiken.

Trots att kedjan har fått en trög start i Sverige så går Build a Bear bra i Malmö.

Michelle Larsson är butiksansvarig.

ANNONS

– Det är en upplevelsebutik där gästen får komma hit och välja sin egen nalle och hjälpa till att fylla den och ge den liv.

Efter att nallen har fyllts med polyester börjar den personliga stylingen. Därefter kan köparen döpa sin nalle och förse den med inspelade ljud.

Butiken riktar sig till barn mellan åldrarna 7 till 13 år.

– Små barn kan tycka det är roligt men de förstår inte hela proceduren, säger Michelle Larsson och tillägger att många vuxna också köper nallar – speciellt inför Alla hjärtans dag.

För barn som bor norr om Malmö finns en internetbutik men det innebär också en del nackdelar.

– Man får tyvärr inte vara med att fylla den och det är synd för vi fyller alla våra nallar med kärlek.

I butiken finns mellan 20 och 30 nallar. Ingen sägs vara mer populär men säsongsnallarna brukar gå bra.

– Vi hade julnallar och snart kommer påsknallar.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS