Med hopp om att öka sina reklamintäkter gör Myspace om sin reklamstrategi. Förhoppningen är att sno annonsintäkter från portaljättar som MSN och Yahoo.
Myspace utmanar MSN
Mest läst i kategorin
Nu ska företag som annonserar på Myspace får bre ut sig på hemsidan och för företag som inte vill synas på personliga hemsidor finns så kallade fristäder.
Chris DeWolfe, vd och en av Myspacegrundare, säger till Financial Times att Myspace inte kan konkurrera med Google och deras 20.000 anställda men likväl med andra portaler.
Han tillägger att försämrade ekonomiska tider sätter press på webbföretagen eftersom det är först nu som de behöver fokusera på lönsamhet.
Och Myspace, som backade med nära en miljard dollar i fjol, vill få in mer pengar från sina 130 miljoner registrerade användare.
Jeff Berman, försäljning- och marknadsföringsansvarig på Myspace, säger till FT att många annonsörer har kallat sociala nätverkskampanjer för ”experimentella” – en attityd som visserligen har ändrats de senaste halvåret.
Men istället för att slåss om ”experimentella dollar” så siktar de mot de större portalerna där de stora pengarna finns.
Analytiker Emily Riley på Forrester Research tror att Myspace har en chans att kunna konkurrera med jättar som Yahoo.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.