UPPDATERAD Bilsiffrorna för Europa i april är inte roliga att läsa med svenska ögon.
Minussiffror för Volvo och Saab
Mest läst i kategorin
Märke efter märke ökade sin försäljning.
Fast inte Volvo och Saab. De minskade.
Den internationella branschorganisationen Acea redovisade försäljningen för cirka 35 biltillverkare. Åtta av dem visade minussiffror, och två av de sex var svenska.
Totalmarknaden för april ökade med 9,6 procent för Europa, en klar ökning. Totalt såldes 1.420.944 personbilar.
Desto dystrare då att Saab minskade sin försäljning med 9,1 procent jämfört med april månad 2007. Volvo minskade med 3,9 procent. För Volvos del sjönk aprilförsäljningen till 21.583 bilar medan Saab dalade till 6.237 bilar.
Ser man till årets fyra första månader totalt blir bilden också mörk ur svensk synvinkel. Totalmarknaden ökade med 1,0 procent medan Volvo minskade med 8,5 och Saab med 11,4 procent.
Bland de märken som inte lyckades förbättra sina aprilsiffror 2008 jämfört med april 2007 finns, förutom Volvo och Saab, även Honda (-8,6 procent), Chrysler (-3,6), Toyota (-1,2 procent), Alfa Romeo (-11,2) och Land Rover (-14,6).
Jaguar, som Ford sålt till indiska ägare, hade däremot en vidunderlig vårmånad. Man ökade försäljningen i april med hela 69,6 procent till 4.047 bilar och hamnade därmed också på plus för perioden januari-april.
Nästan alla de stora tillverkarna ökade i april, inklusive Ford (10,6 procents uppgång) och Opel (7,7).
BMW ökade med 26,4 procent till 80.295 sålda bilar, Mercedes ökade med 14,4 procent till 60 571 och Audi med 9,3 procent till 153.077.
Tittar man på några av de stora, nationella marknaderna, ser man att Tyskland ökade med 20 procent under april till 317.960 sålda bilar. Frankrike ökade med 15 procent till 198.558. Sverige ökade med måttliga 1,1 procent till 27.478 sålda bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.