Mediekoncernen Schibsteds försök att ta marknadsandelar från Google "blev för resurskrävande".
Miljardsmäll för Schibsteds sökmotor
Mest läst i kategorin
Enligt den norska tidningen Finansavisen har Schibsted sedan 2005 tappat en halv miljard kronor på sökmotortjänsten Sesam.
”Försöket att ta upp kampen med Google har blivit koncernens största felgrepp någonsin”, uppger tidningen.
Enligt medieanalytikern Henrik Schultz i Argo Securities tappade Schibsted närmare 100 miljoner kronor i fjol på projektet. Lägger man till tidigare driftunderskott och tapp så har Schibsted totalt sett gjort av med mer än 600 miljoner kronor.
Den mer än halva miljarden kan räknas som bortblåsta då värdet i bolaget nästan är noll.
– För Schibsted är det ett visst värde i Sesam, både ekonomiskt och strategiskt. Men vid försäljning kan jag inte se att det har något värde, uppger Henrik Schultz till Finansavisen.
Sesams strategi har senare ändrats från att utmana sökjätten Google till att bli en produkt som konkurrerar med Eniro.
– Strategiskt är sökord ett växande område, med det blev för resurskrävande för oss, säger finansdirektör Trond Berger i Schibsted.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.