Realtid

Microsofts senaste attack mot Google

Sara Johansson
Uppdaterad: 02 okt. 2008Publicerad: 02 okt. 2008

Lockar med fria nedladdningar i kriget mot Google.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rivalerna Microsoft och Google tävlar om besökare på sina sökmotorer. I Microsofts senaste plan, känd som Search Perks, lockar bolaget med att utdela poäng varje gång personen bakom datorn gör en sökning på Live Search. Poängen kan sedan lösas ut mot fria nedladdningar av musik eller t-shirts. Tankegångarna till Microsofts nya plan att locka sökare kan liknas med de bonuspoäng som delas ut av flygbolag.

I pilotprogrammet, som kommer att köras till april nästa år, behöver användarna ladda ned en mjukvara från Microsoft som räknar antalet sökningar de samlar på sig. Mjukvara finns tillgänglig för 250.000 personer.

Ett tidigt test visade att sökningarna på sajten tredubblades.

Analytikern Scott Kessler är dock skeptisk till om denna lösning kommer ändra internetanvändarnas vanor och locka fler använader till sajten på lång sikt.

Tidigare i år har Microsoft gjort flera liknande försök som inte har haft någon längre påverkan.

Microsofts andel av sökningarna i USA föll i augusti till 8,3 procent till skillnad från Google som klättrade upp till 63 procent samma period.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS