Mediaplanet, som gör tematidningar, fortsätter sin snabba expansion. Nu startar man i Slovakien, artonde landet på sex år.
Mediaplanet tar över Slovakien

– Omsättningen växer i år med 50 procent till 450 miljoner kronor, säger Richard Båge, vd på Mediaplanet.
Det började med några annonsbilagor i Dagens Industri för sex år sedan. Idag har Mediaplanet växt till de annonsfinansierade temabilagornas McDonald´s.
Senaste nålen på kartan sattes ner i förra veckan i Bratislava i Slovakien, där Willem DeGeer blir ansvarig för verksamheten.
Mediaplanet har efter ett halvårs förhandlingar slutit avtal med schweiziska mediefamiljen Ringier och deras slovakiska tidning Novy Cas. Tidningen har en upplaga på 220 000 ex och en miljon läsare.
– Vi siktar på att producera 40 bilagor i Slovakien nästa år, säger Richard Båge.
Sedan tidigare finns Mediaplanet också i Polen, Estland och Lettland.
– Vi tror stenhårt på länderna i före detta Östeuropa, säger Richard Båge.
Vilken är den mest lönsamma marknaden?
– Det är affärskritisk information så jag får passa.
Båge räknar med att omsättningen i år landar på 450 miljoner kronor, jämfört med 300 miljoner kronor förra året. Vinsten förra året uppgick till 23,5 miljoner kronor efter finansnetto.
Kommer Mediaplanet fortsätta att växa lika snabbt?
– Ja, vi ska fortsätta att växa i före detta Östeuropa, samt USA och Asien, med bibehållet positivt kassaflöde.
Ska ni etablera er i Shanghai?
– Kanske, kanske inte. Vi kanske satsar på den gamla brittiska kolonin Indien i stället.
Hur många resdagar har du om året?
– Nu är det inte så farligt, kanske 100 dagar.
Alla talar om lågkonjunkturen, ser du till den?
– På Mediaplanet är varje dag lågkonjunktur. Vi går alltid och lägger oss tror att världen ska gå under i morgon.
Vad står närmast på agendan?
– Nu planerar jag vår kick off i Aten för hela bolaget nästa vecka. Vi flyger in folk från hela världen för att hålla våra egna olympiska spel.





