I media har reaktionerna för Mats Odells försäljning av Vin & Sprit varit översvallande positiva.
Media älskar Mats Odell
Mest läst i kategorin
På Financial Times analyssida The Lex Column frågar man om Pernods köp av Vin & Sprit är en seger som fransmännen kan ångra i framtiden.
Den höga prislappen visar på bristen av attraktiva spritmärken på världsmarknaden samtidigt som köpet skuldsätter Pernod väsentligt.
Tidningen är ändå hoppfull och pekar på att fransmännen lyckades betala av sina skulder efter uppköpen av Seagram 2001 och Allied Domecq 2005. Om Pernod lyckas med det i samma snabba takt som tidigare kan bakfylla undvikas.
I Sverige höjer media glasen och utbringar ett rungande grattis till Mats Odell.
Veckans Affärers chefredaktör Pontus Schultz berömmer Mats Odell ordentligt. Under rubriken ”Absolut smartness” menar han att vår finansmarknadsminister haft ett affärsmässigt förhållande till försäljningen, fri från politiska och nationalromantiska frestelser.
”Han lät sig inte luras av locktoner om svenskhet från vare sig EQT, Ratos eller 4:e AP-fonden. Mats Odell tog pengarna och stack. För det fick han sisådär 11 miljarder mer än någon kunnat föreställa sig.”
Men trots att affären ger Mats Odell fortsatt förtroende för resterande försäljningar av statliga bolag betonar Schultz att försäljningen av Vin & Sprit inte var kontroversiell och menar att försäljningen av Telia Sonera, Nordea och SBAB blir svårare eftersom de påverkar inhemska konkurrensförhållanden.
Dagens Nyheters börskrönikör Patricia Hedelius skriver att försäljningen av Vin & Sprit har ”något för alla” och att det är en skickligt skött process där det höga priset försvårar försäljningskritikernas argument.
Att Pernod inte vill stycka bolaget ger ytterligare goodwill. Att fransmännen dessutom vill att Vin & Sprit ska behålla sitt huvudkontor i Stockholm med sin svenska ledning samt att produktionen ska ligga kvar, är nästan för bra för att vara sant, anser Hedelius.
Olle Zachrison på E24 prisar Mats Odell och skriver att i rådande läge få ut 55 miljarder kronor för V&S är en oväntad succé, och att prislappen i sig innebär en upprättelse för ministern.
Även den franska pressen välkomnar köpet. Framförallt är det förstås Absolut Vodka, som tas emot med stora famnen.
Men affären ses också som riskfylld. Och den innebär att den franska gruppen överger planerna på att köpa ryska Stolichnaya.
”Skål!” skriver den franska dagstidningen Le Figaro i dag.
Tidningen ägnar affären en helsida, prydd med en hel radda av gamla reklamaffischer för Absolut Vodka.
”Pernod Ricard har lagt händerna på ett av världens finaste märken.”
Enligt Le Figaro vann fransmännen slaget om Absolut Vodka, framförallt på grund av löftet att låta huvudkontoret och fabriken förbli i Sverige.
Tidningen berättar också om den Sverigeälskande Pierre Pringuet, gruppens andranamn, som har gjort allt för att inte den misslyckade fusionen mellan Volvo och Renault skulle upprepas.
Den här affären gör att den franska alkoholproducenten nu hänger Diageo i hasorna, skriver tidningen.
Man påstår också att köpet gör att Pernod Ricard överger tankarna på att köpa ryska Stolichnaya.
I och med den svensk-franska affären blir det nu istället de olyckliga konkurrenterna om Vin & sprit som får slåss om den ryska vodkan. Men den fransk-svenska affären glädjer i alla fall ryssarna, eftersom den betyder att de förmodligen kan pressa upp priset, menar Le Figaro.
Priset är oroväckande högt, anser affärstidningen Les Echos.
”Börsen oroas över priset för Absolut Vodka”, är en av tidningens rubriker i dag.
Les Echos hävdar, precis som andra franska kommentatorer, att köpet av Vin & Sprit innebär flera stora fördelar för den franska gruppen. Äntligen kan Pernod Ricard inta en framstående plats på en växande vodkamarknad. Gruppen kan också dra nytta av det svenska företagets ställning på den amerikanska marknaden. Slutligen innebär affären att Pernod Ricard kan göra vissa rationaliseringsvinster.
Men, börsen reagerade igår med oro på affären. Aktien sjönk med 4,3 procent.
Det höga priset, i kombination med att Pernod Ricard tvingas att skuldsätta sig hårt, för att bli ägare till Absolut Vodka uppfattas som riskfyllt och gör investerarna nervösa, menar tidningen. Frågan är ju om
investeringen verkligen kommer att visa sig bli lönsam.
Även Les Echos berättar att detta köp innebär att fransmännen drar tillbaka sitt intresse för att ta över det ryska vodkamärket Stolichnaya.
Enligt dagstidningen Liberation var det priset, som var den avgörande faktorn för att Pernod Ricard överhuvudtaget skulle vinna slaget om Absolut Vodka. Tidningen betonar att utgångsläget för den franska gruppen från början inte var särskilt fördelaktigt och skriver:
”Det är en svensk juvel, som har hamnat i Pernod Ricards pung. Absolut Vodka är lika känt som Volvo och Ikea.”
Liberation, som håller till vänster, har inte glömt de svenska facken och citerar en något missnöjd Jan Lundin som säger att: ”Frankrike har inte samma kultur. Fackförbundens roll är annorlunda.”
Helene Rothstein Sylvesten
Anna Trenning-Himmelsbach
Frilansjournalist Frankrike