Audi R8 är superhjälten Iron Mans bil i hans biofilm. Realtid.se har provkört bilmodellen på platser där svenska kändisar åkt fast för fortkörning.
Med Iron Mans bil i fartsyndarnas hjulspår
Mest läst i kategorin
Porsche äger 31 procent av Volkswagen som äger Audi, och Porsche kommer att utöka till över 50 procent av VW inom kort.
Nu när Audi tog i ordentligt och lanserade den renodlade sportbilen Audi R8, ryktas det att Porsche-chefen Wendelin Wiedeking vill stoppa bilmodellen. Den är en direkt konkurrent till Porsches egen paradmodell 911.
– Jag vet inte om detta är sant, men jag tror att det är en skröna, säger Bosse Janson som är chef för Porsche Sverige.
Flera biltester har hur som helst gett R8:an mycket gott betyg i jämförelse med 911.
I Sverige har det hittills sålts 40 exemplar av Audi R8 sedan den lanserades i slutet på 2006. Det är fyra gånger mer än vad Audi själva räknade med att sälja i Sverige under denna tid.
Prislappen för en R8 ligger på knappt 1,1 miljoner kronor och uppåt beroende på vilken extrautrustning man väljer, så bilen måste vara något alldeles speciellt.
Den närmast jämförbara Porsche 911 Carrera 4S kostar knappt 1 miljon.
Realtid.se:s provkörning skulle inte börja bra. När bilen ska hämtas måndag eftermiddag leder Audi Sveriges pr-medarbetare Ola Laquist vägen mellan alla Porschar och andra bilar på bakgården till det svenska huvudkontoret i Södertälje.
I en särskild hall står ett femtontal bilar. Någonstans i mitten syns två Audi R8, en vit och en silver. De har verkligen en iögonfallande design. Som någon sa liknar bilen ”en sprinterlöpare i startblocken”.
För att bilen ska ha så bra väghållning som möjligt, valde Audi att ge R8:an en väldigt lång ”hjulbas”. Det är avståndet mellan fram- och bakhjul.
Men det såg lite märkligt ut designmässigt med så stort hjulavstånd, så därför la man till den breda vertikala sidoranden bakom bakdörrarna.
Lite kul är att man som köpare kan välja själv mellan olika kombinationer av färger för sidoranden respektive den övriga karossens färg.
– Vi ska ta den silvriga R8:an, säger Ola.
Silvrig och silvrig förresten. Senare framkommer att den ibland verkar skimra i blått. Det är sådana effekter man kan skapa med modern färgteknik.
Men är det verkligen miljövänligt? Tidigare var det ju tal om att slopa metalliclack på bilar för att det är miljöfarligt.
Enligt Audi är deras metalliclack vattenbaserad och ”absolut inte miljöfarlig”.
Ola vill bli körd till grinden. Sedan kan provkörningen börja på egen hand.
När dörren till förarplatsen öppnas, ser man hur tjock och massiv den är. Dörren råkar gå emot höger bakflygel på den vita R8:an och det kan nog ha blivit ett märke. Men Jonas säger inget om det.
När dörren ska stängas, får man ta tag i dörrhandtaget som sitter längst fram på dörren vilket gör det lite ”tungt” att dra igen den. Det hade varit bättre om handtaget suttit mer i mitten.
Hela ”sjoket” med handtag och stoppning på dörrens insida känns lite plastigt och ”rör sig” och knakar när man ska dra igen dörren. Det känns lite billigt.
Men det är ett klart godkänt ”klonk!” man hör när dörren stängs igen, möjligen med en svag skramlig underton.
Det låter klart bättre än den skramliga dörren i den Porsche 911 turbo cabriolet som Realtid.se provkörde häromveckan.
Man ska inte famla under stolsitsens framsida för att dra stolen bakåt.
– Det är elektronisk inställning på sidan, säger Ola och på vänstersidan av sitsen kan man känna tydliga knappar ”symboliskt” föreställande säte och stolsrygg som enkelt kan ”skjutas” åt olika håll för bästa inställning.
Med 1,90 meters längd måste sitsen maximalt bakåt och nedåt, och stolsryggen lutas ganska långt bakåt. Då sitter man faktiskt bekvämt och ser alla mätarna på instrumentbrädan, även om sitsen helst skulle sänkas några centimeter till.
I Porschen såg man bara undre delen av alla instrument.
Stolen är mjukare än Porschens, men ”håller ändå om” kroppen till nytta vid sportigare körning.
Med Porschen i färskt minne är frågan om det är någon speciell procedur att starta Audin. I Porschen satt startnyckelhålet till vänster om ratten, och man var tvungen att trycka ner kopplingen för att starta motorn fast växeln var i friläge.
– Nej, det är precis som en vanlig bil, säger Ola från högersätet.
Men tydligen måste man även här trycka ner kopplingen för att starta. Nyckeln behöver inte hållas omvriden tills motorn har startat. Det räcker att bara vrida om den kort och sedan släppa, så börjar startmotorn jobba tills motorn startat.
Och ljudet från startmotorn är härligt. Det låter ”prrrrrrrrr!” med ljust tonläge under en ganska lång stund tills Audins V8:a kommer igång och börjar mullra dovt.
Växelspaken är inte nedstucken i en ”läderpåse” som i Porschen, utan sitter i en metallplatta med hål i där man kan röra växelspaken mellan de sex växlarna framåt och backen.
Då kan man se mycket tydligare exakt hur växelspaken kan röras, och det känns mycket enklare.
I med ettan uppe till vänster, gaspedalen ned och kopplingspedalen upp.
Men vi kommer bara en halv meter tills hela ekipaget stannar. Det går inte att gasa för motorn har stannat.
Det var överraskande. Vad hände där? Släpptes kopplingspedalen upp för snabbt?
– Det är bromsarna som rostat fast, säger Ola och anger att det brukar hända.
När bilen står stilla en längre tid börjar alltså tydligen bromsskivorna rosta eller få en beläggning som måste ”bromsas bort” innan allt är som det ska.
Beläggningen som bildats gjorde att bilen oväntat bromsade in av sig själv och stannade.
Det är lite chockerande. Ska det vara så på en bil med en prislapp över miljonen?
Motorn startas igen och vi försöker åka iväg på nytt. Den här gången går det bättre, men varje varv hjulen snurrar hörs ett ljud vilket ger ett lite negativt första intryck av bilen.
Ola hoppar av vid grinden, och provkörningen kan börja på riktigt. Det dröjer inte länge förrän det kommer en glad överraskning.
Audi R8:an är mycket lättkörd. Växellådan är mycket mera lättarbetad än i Porschen. Det säger ”klick-klack” när man rör växelspaken runt i metallplattan, och växlingarna blir nästan alltid någorlunda perfekta.
Möjligen skulle man önska att kopplingspedalen inte satt så väldigt långt ”upp”. Som det är nu så får man trycka ned den en väldigt lång bit för att komma till botten vid varje växling.
Det känns även som att växellådan skulle behöva justeras lite så att man kan dra ut längre på ettans växel. Som det är nu måste man nästan växla direkt till tvåan innan varvtalet blir för högt.
Och ibland är det svårt att få in växelspaken i den högraste ”kolumnen” när jag går från 4:an till 5:an.
Men sammantaget får växellådan mycket högt betyg.
R8:an kan även beställas med automatlådan ”R tronic” för ett pristillägg på 73.300 kronor!
– Den manuella lådan är roligare att köra med, säger Ola.
När ljudet i bromsarna försvunnit står det klart att bromsarna känns mycket härligare än i Porschen. Det är ett jämnt och lagom bromsmotstånd hela pedalvägen ner, möjligen lite trögare mot slutet precis som det ska vara. Man får god känsla för inbromsningarna.
Kort sagt går det snabbt att bli god vän med Audin. I stadstrafik känns den lika smidig som vilken Audi som helst.
Detta till skillnad från Porschen som för en ovan Porscheförare inte alls passade i stan. Det enda är att Porschen har klart mindre vändradie än Audin.
Med temat ”i fartsyndarnas hjulspår” är första anhalt Strandvägen, där fastighetsmiljardären Sven-Olof Johansson med Realtid.se i passagerarstolen pressade upp sin Ferrari i 150 kilometer i timmen.
Det är rusningstrafik, men även när det blir luckor i trafiken är intrycket ”från brottsplatsen” att det var djärvt av Johansson att komma upp i den hastigheten.
Johansson själv hörde av sig efter publiceringen i Realtid.se om provturen.
– Kan ni inte ta bort artikeln? undrade han och var orolig över att bli polisanmäld.
Realtid.se lovar i alla fall att säga till polisen att vi hittade på allt för att göra artikeln intressant.
Nästa destination; Ingarö där H&M-miljonären Stefan Bengtsson väjde för en sopbil och körde ner i diket och kraschade sin 18 timmar gamla sportbil av märket Koenigsegg.
Tydligen var det på själva Ingarövägen avåkningen skedde. Även här är det svårt att förstå hur det gick till.
Bengtsson lär ha kört om en annan bil, och hann inte åka in i högerfilen igen innan sopbilen dök upp.
Realtid.se lyckas undvika detta med Audi R8:an. Den är nästan bredare än den är lång, och ligger jättestabilt på vägen.
I en film på Youtube förklarar regissören till ”Iron Man” hur filmteamet ville få till en scen där Audi R8:an välter över.
De tog till alla möjliga knep och kraschade R8 efter R8, men det gick inte. Den är för stabil!
Just fyrhjulsdriften gör att Audi själva pekar på att R8:an till skillnad från många andra ”superbilar” fungerar utmärkt som vardagsbil året runt.
”Användbarheten” är annars ett paradargument som Porsche använder för sina sportbilar.
Den fyrhjulsdrivna modellen Porsche 911 Carrera 4S är huvudrivalen till Audi R8, och när jag frågar Porsche om råd kring vilken av dessa två man ska välja, så nämns just detta.
– En Porsche är alltid en Porsche, vilket innebär att den är gjord för att brukas varje dag, säger Bosse Janson som är chef för Porsche Sverige.
Han nämner alltså detta just på frågan om jämförelse med Audi R8, vilket indikerar att han anser att R8:an i mindre grad är gjord för att brukas varje dag.
Ryktet på stan är att Audi är fina bilar, men att de efter några år får väldigt lågt andrahandsvärde för att de helt enkelt inte håller så bra.
Nu kanske det har förbättrats på senare år, men visst är det en tankeställare.
R8:an känns annars rätt så gedigen. En del detaljer avskräcker. Handbromsspaken sitter lite löst och kan lätt röras hit och dit i sidled. Även bromspedalen ger intryck av att sitta lite löst, och kan röras en snutt med foten i sidled.
Och störande ljud. Vissa stunder skramlar det så från instrumentbrädans ovansida till vänster, att det låter som att det ligger någon liten plastbricka där löst. Porschen hade liknande problem.
Det går inte att lokalisera exakt vad som orsakar ljudet, men märkligt nog upphör det om man tar tag i den kant av instrumentbrädan som sticker ut som ”skärm” ovanför hastighets- och varvräknarna bakom ratten.
Senare under natten på en kullerstensväg i Torekov skramlar det från ovansidan av sidorutan i vänsterdörren.
Men innan dess vid 19-20-tiden på måndagskvällen, är nästa destination Kungens kurva sydväst om Stockholm. Det är september 1946 när kung Gustav den femte är på väg hem med sin Cadillac V8 från en jakt vid Tullgarns slott.
Kungen hetsar på sin chaufför att köra snabbare, men chauffören tappar kontrollen och kör ner i ett vattenfyllt dike i en kurva på Gamla Södertäljevägen.
Där ligger numera Ikeas varuhus, och den långa, svepande kurvan på motorvägen bredvid, är svår att köra av ens på isiga vintervägar med R8:an.
Särskilda vinterdäck har tagits fram för R8:an så att den kan användas obehindrat även på vintern.
– Vi har byggt en bil som är tänkt att användas året om, men Porsche har såklart ett betydligt mer laddat märke som sportvagnstillverkare, säger pr-killen Jonas Calson på Audi Sverige.
Han menar alltså att i sig finns det inget skäl att hellre välja en Porsche, men många väljer Porsche tack vare varumärket.
Porsche-chefen Janson plockar fram fler äss ur rockärmen. Han pekar på att Porschen har lägre bensinförbrukning, i snitt en deciliter per mil lägre än R8:an.
Under provkörningen visar en mätare på Audins instrumentbräda att den förbrukar 1,35-1,4 liter bensin per mil, vilket ändå inte är så mycket för en kraftfull 8-cylindrig motor.
Janson fortsätter med att Porschen även har lägre underhållskostnader. Det måste också ha att göra med att han anser att en Porsche har bättre kvalitet.
Han pekar på att Porschen har baksäte vilket inte Audin har, och att Porschen släpper ut markant mindre koldioxid i avgaserna.
Nu är nog inte någon av dessa bilar miljövännernas favorit, och vem bryr sig om baksäte när man är ute efter bästa sportbilskänsla?
Då lägger Janson fram sitt sista kort på bordet; Porschen väger klart mindre. Den väger 1.450 kilo jämfört med Audins 1.560 kilo.
Det viktiga är dock vikten i relation till motorstyrkan. Porschen har 355 hästkrafter, jämfört med Audins 420 hästkrafter.
Där vinner Audin med 0,27 hästkrafter per kilo medan Porschen får 0,245 hk/kg.
Audin gör 0-100 kilometer i timmen på 4,6 sekunder. Porschen gör det på 4,8.
Efter Kungens kurva styrs kosan till Örkelljunga i norra Skåne. It-konsulten Bo-Göran Sederlin var med sin Ferrari 360 Modena på väg till ett Ferrari-möte i Falkenberg.
På vägen får han sällskap av en annan Ferrari och börjar kappköra. Men en civilpolis i Volvo 850 får syn på de båda och tar upp jakten.
Sederlin uppfattar inte att det är en polis. Han tror att det är en bilkapare och gör allt för att försöka köra ifrån.
Polisen arrangerade väghinder, men Sederlin vänder på motorvägen och kör emot trafiken.
På något sätt lyckas polisen köra ikapp, och rammar Ferrarin i sidan så att den åker in i sidoräcket och totalförstörs.
Slutresultat; både polisen och Sederlin åtalas.
Hur i h-e kunde en Volvo 850 hänga med Ferrarin? Enligt uppgift gick biljakten i 300 kilometer i timmen, men även om det är polisens Volvobilar så borde de max klara en bit över 200 kilometer i timmen.
– Det där är helt fel. Vi var aldrig uppe i 300, säger Sederlin till Realtid.se.
Enstaka stunder var de uppe i 200 så länge biljakten pågick i trafikens färdriktning.
När riktningen byttes körde Sederlin bara kring 30 på vägrenen mot trafiken och blinkade med helljuset för att varna andra bilister.
Efter en dom i hovrätten verkar polisen nu gå fri.
– Helt otroligt, fast justitieombudsmannen och rikspolisstyrelsen är tydliga med att man inte får inleda en biljakt på grund av fortkörning, säger Sederlin.
Han själv fick 4 månaders fängelse, men det verkar sluta med 2,5 månader med fotboja.
– Snälla skriv inte mitt namn i artikeln, för tidigare har folk ringt och hotat mig då, säger Sederlin även om han har hemligt nummer nu.
Det är möjligt att komma upp i 300 kilometer i timmen med Audi R8:an. Men på vägen till Örkelljunga känns det inte rimligt.
Bilen känns bekväm att köra i 170 kilometer i timmen på motorvägen utan trafik, och på fina vägavsnitt är 200 inga problem även om det kräver en högre koncentrationsnivå.
Som mest nås under provkörningen 210-220 kilometer i timmen, och helt komfortabelt känns det inte. Minsta lilla nivåskillnad i vägbanan får stor påverkan på bilens rörelser.
Det som behövs är en extrautrustning som heter ”Audi magnetic ride” för 21.000 kronor. Då anpassas fjädringen i varje hjul individuellt efter varje situation, och man kan välja mellan normalläge eller ett hårdare ”sportläge”. Testbilen var inte utrustad med detta.
Men liksom med Porschen är det på E4:an vid Vättern som Audin kommer till sin fulla rätt. Det är fina motorvägar med böljande kurvor och även uppförsbackar och nerförsbackar.
Det härligaste är att pressa bilen i kurvorna i 200 och känna att den kämpar. Då måste man liksom med Porschen börja skratta för sig själv.
Audin känns väldigt välbalanserad. Den har ”mittmotor”, det vill säga motorn sitter i mitten precis framför bakaxeln.
Porsche 911 har ju alltid haft ”svansmotor” med motorn bakom bakaxeln. Det är egentligen helt ologiskt för en sportbil, och att 911:an ändå blivit så populär har liknats vid att en humla egentligen inte kan flyga.
Porsche har insett detta och lanserat nya, andra sportbilsmodeller med mittmotor såsom Boxster och Carrera GT.
Det härligaste med 911 turbon som Realtid.se provkörde var dock själva motorn. Den var på en annan nivå än Audin.
Den Porschen med 520 hästkrafter och turboladdning for iväg som en kanonkula när man tryckte på gasen. Med Audins 420 hästar utan turbo och med tyngre bil börjar det först hända lite grejer om man växlar ner från 6:an till 5:an och trycker plattan i mattan.
Med en tradition av turbomotorer hos Audi trodde jag att R8 hade turbo, men så är inte fallet. Det skulle ha gett den perfekta ”kryddan” åt bilens prestanda.
Audi förbereder lansering av R8-modeller med 10-cylindriga och 12-cylindriga motorer. Då kan det bli riktigt kul.
I den jämna striden mellan Audi och Porsche är det en otippad faktor som kanske i störst utsträckning talar emot Audin; leveranstiden.
Audi R8 handbyggs helt utan robotar. Fabriken tillverkar 15 bilar om dagen totalt i världen! Väntetiden är därför för närvarande 1,5 år innan man får sin R8.
En Porsche 911 Carrera 4S kan istället levereras på 3-4 månader.
Frågan är då om man inte ska klämma i med 1,4 miljon för att få den klart vassare 911 turbo, och räkna med att man ”vänjer sig” vid den något svårkörda Porschen?
Vid 1-tiden på natten anländs skånska badorten Torekov. Audimotorn ger inte riktigt samma ljudupplevelse som Porschen när ljudvågorna studsar mot husväggarna på Storgatan.
Audin ”viner” och ”väser” mer när man kör. Det är lite som det låter när man ser på STCC-racing på tv inifrån förarhytten på bilarna.
Trots att Audin inte är en cabriolet, är ljudet från vägbruset störande högt i högre hastigheter precis som i Porschen. Det kanske är så att ljudet är ofrånkomligt med breda 19-tumsdäck.
Under hemresan var planen att ta vägen via Örebro där racerföraren Kenny Bräck nyligen åkte fast för att ha kört 181 kilometer i timmen på en 90-väg.
Han har sagt att han skulle ta in på något hotell någon mil senare för att sova, och gasade på lite för att motorvägen var helt fri och upplyst.
Resultat; Bräck blir av med körkortet.
Innan Örebro skulle avfart ske vid Hallsberg där tv-profilen Thomas Ekberg körde 88 kilometer i timmen på 50-väg.
Ekberg har varit jaktexpert i TV4:s program ”Jakt och fiske”, och har tidigare åkt fast för fortkörningar. Efter incidenten riskerade han att på nytt bli av med körkortet.
– Ibland blir det omständigheter som gör att man inte har det omdöme man måste ha i trafiken, sa Ekberg till Corren.se.
Men beslutet blir att återigen ta E4:an via Vättern tillbaka till Stockholm, och man njuuuuter av de fina, tomma motorvägarna med Audin.
Södertälje anländs åter alldeles för tidigt på tisdagsmorgonen, och Audi R8:an parkeras utanför huvudingången.
Man trodde att Porsches och Audis egen personal skulle vara vana, men alla betraktar bilen med stor andakt och välbehag. Mekaniker som ska på kurs åt Volkswagen eller Skoda stannar i stora grupper och tittar och ställer frågor.
Audis pr-kille Jonas Calson dyker upp till slut vid halvniotiden, och utifrån hör man hur grymt V8-motorn låter när han kör iväg med bilen för att ställa den i bilhallen igen.
Sammanfattningsvis har Audi R8 ett mer välbalanserat chassi än Porsche 911. Växellådan och bromsarna gör den mer lättkörd än 911. R8 har något bättre prestanda än den närmaste jämförbara 911-modellen Carrera 4S, men R8 är också något dyrare.
Totalt sett lutar dessa utgångspunkter åt att R8:an är den mer attraktiva av de båda.
Men efter att ha provkört Porsche 911 turbo, känns R8-motorn något för klen. Det optimala skulle därför vara en R8 med kraftigare motor, och det är på gång enligt Audis planer.
Realtid.se:s rekommendation blir därför att vänta på detta.
I andra hand kan man köpa en Porsche 911 turbo för 1,4 miljoner med 3-4 månaders leveranstid.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.