Realtid

MAN:s aktieägare vinnare

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 nov. 2010Publicerad: 15 nov. 2010

MAN och Scania kan vara på väg att gå samman, men MAN:s aktiekurs drog iväg mest.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I måndagshandelns inledning var Scania-aktien något ner i linje med börsen som helhet, medan MAN-aktien var upp 5-6 procent på Frankfurtbörsen.

Vid 12-tiden på måndagen var Scania-aktien upp 0,8 procent medan MAN-aktien var 7-8 procent.

Och kurserna slutade 1,4 procent upp för Scania-aktien och 6-7 procent upp för MAN-aktien, samtidigt som Stockholmsbörsen var upp 0,8 procent.

Tidningsuppgifter i helgen gjorde gällande att VW presenterat ett nytt upplägg för ett samgående mellan svenska lastbilstillverkaren Scania och tyska lastbilstillverkaren MAN.

Scania bekräftade därefter under måndagsmorgonen att ett sådant samgående utreds.

Realtid.se får tag på Swedbanks aktieanalytiker Mats Liss.

– Det var väl lite väntat för Scanias del att det skulle hända något, säger han och hänvisar till sin kollega Niclas Höglund som också är aktieanalytiker på Swedbank.

– Det man kan säga är att det här har legat i korten rätt länge; att det skulle hända någonting, säger Höglund.

ANNONS

– Och det man kan konstatera egentligen är att det är MAN:s aktieägare som gynnas av den här sammanslagningen kan man tycka, och MAN-aktien är faktiskt upp med 5,5 procent. Så de jublar.

Vid 10-tiden på måndagen var MAN-aktien upp över 6 procent till 87 euro.

Höglund ser nästan på måndagens besked som ett ”icke-event”.

– Vi är inte jätteförvånade. Om vi var i Volkswagens kläder skulle vi också vilja utnyttja VW:s rätt dyrt förvärvade A-aktier till att konsolidera Scania och MAN.

Enligt Höglund har det varit lite av ett problem för VW.

– VW har behövt öka sin ägarandel i MAN avsevärt för att kunna slå ihop MAN med Scania.

Men om Scania lägger ett bud på MAN med betalning i form av B-aktier i Scania (en ”share swap” med B-aktier), så kommer VW att få en bra bit över 50 procent; egentligen ända uppåt 75 procent med dagens aktiekurser.

– Alltså; om Scania lägger ett bud på MAN baserat på B-aktier, på dagens kursnivå, kommer ägarandelen av kapitalet vara 40 procent men rösterna 75 procent. Obs; allt handlar om att det går att utnyttja röststarka A-aktier.

ANNONS

Volksvagen och MAN har idag 59 procent av kapitalet och 88 procent av rösterna i Scania

Och Volkswagen har idag 29,9 procent av kapital och röster i MAN.

Scania och MAN (där Scania köper MAN med röststarka aktier utbyte 6-1; MAN aktier i Scania cancelleras) ger VW ca 75 procent av rösterna och 40 procent av kapitalet.

Och frågan är vad det här innebär för Scanias aktieägare. Scanias vd Leif Östling har enligt Höglund tonat ned betydelsen av synergier i sammanslagningen, samtidigt som det finns finns intressanta synergier på medellång sikt – framför allt på lastbilssidan.

Däremot industrimotorerna i MAN passar enligt Höglund riktigt in i ett sammanslaget Scania/MAN.

– Ett alternativ är att MAN:s industrimotor-verksamhet skulle kunna knoppas av. Vi har ingen bra prisbild för det just nu, men det skulle kunna lugna MAN:s tyska aktieägare – att de får behålla ”sitt” MAN fast utan lastbilsverksamheten.

Höglund ställer sig även generellt frågan hur en Scania/MAN-sammanslagning kommer att fungera rent politiskt.

– Kan tyska Volkswagen utnyttja svenska A-aktieröster för att göra den här typen av övertagande i Tyskland?

ANNONS

– Jag känner mig osäker på om de vågar.

Swedbank har i skrivande stund rekommendationen ”neutral” för Scania-aktien (på nuvarande kursnivå kring 145 kronor).

– Vi ser inte ett Scania/MAN-samgående som en jättehämsko för Scania i ett kort eller medellångt perspektiv, utan vi ser att det här skulle kunna skapa förutsättningar för ytterligare vinsttillväxt.

Scania har exempelvis en väldigt stark position i Latinamerika.

– Det tror vi kommer att hämma vinsttillväxten i det korta perspektivet, eftersom det finns lite ökade risker där.

– Med ett samgående med MAN tar vi bort en del av de riskerna, eftersom MAN ryktas avse vara väldigt aggressiva framöver med lanseringen av nya lastbilar. Så det skulle kunna vara en positiv drivare.

Några problem med konkurrensmyndigheterna väntas ett samgående mellan Scania och MAN inte innebära anser Höglund.

– Jag tror att myndigheterna har svårt att hitta några invändningar, ens i enskilda länder.

ANNONS

Uppgifterna om ett eventuellt samgående mellan Scania och MAN framgick under måndagsmorgonen av ett pressmeddelande från Scania.

I pressmeddelandet skriver Scania att ”en tänkbar kombination” med MAN utreds.

Det står att parterna har utrett tänkbara samarbetsområden, och att det då framkommit att parterna då har sett möjligheterna med ett fullständigt samgående.

Och de bedömer att det ska kunna gå att genomföra, trots att respektive varumärke bibehålls för Scania respektive MAN.

Som brasklapp anges att inga beslut är fattade ännu, och att Scania inte kommer att ge några fler kommentarer i nuläget.

Mer information uppges komma när sådan information finns att meddela.

Scania-aktien hade vid 9.15-tiden fallig med 0,3 procent vilket var i linje med börsen totalt.

Tidigare har det framgått att Volkswagen ville bilda ett separat dotterbolag för att samla all sin lastbilsverksamhet.

ANNONS

I praktiken innebar det ingen förändring i sig, men det kunde tolkas som att en omstuvning var på gång eller åtminstone att Volkswagen önskade en sådan.

Från början ville tyska lastbilstillverkaren MAN (där VW är storägare) sluka Scania, vilket Scania satte sig helt på tvären till.

Scania har även tidigare uttalat sig ogillande om att ens inleda samarbeta med MAN, men där märktes härom månaden en uppmjukande attityd från Scania som berättade om att samarbetsprojekt med MAN inletts.

Men nu kommer nya uppgifter om att Volkswagen trycker på för en ny omdaning av sina lastbilsintressen.

Financial Times refererar Der Spiegel som skriver om att VW vill se en flerstegsraket:

1) VW ökar sin ägarandel i Scania ytterligare från nuvarande 46 procent.

2) VW överlåter sin ägarandel på 29,9 procent av MAN till Scania.

3) Scania kan sedan sluka resten av MAN och integrera Scania och MAN helt.

ANNONS

Frågan är nu hur Scanias och MAN:s börskurser kommer att röra sig med anledning av de nya planerna när börserna öppnar klockan 9.

I FT betonas att planerna är fortfarande i tidigt stadium och kräver ett antal formella godkännanden i olika instanser i organisationen.

Scania-aktien slutade i förra veckan på 143,80 kronor vilket innebär att hela Scania är värt 116 miljarder kronor enligt Bloomberg.

MAN-aktien slutade i 84,50 euro vilket gör att hela MAN är värt motsvarande 112 miljarder kronor enligt Bloomberg.

När börshandeln kom igång var Scania-aktien som mest upp med 0,9 procent till 147,30 kronor samtidigt som börsen som helhet var ner 0,3 procent några minuter efter klockan 9.

FT skriver att ett samgående mellan Scania och MAN blir dyrt för VW som redan håller på att sluka Porsche.

Realtid.se fick före måndagens pressmeddelande från Scania tag på Scanias presschef Hans-Åke Danielsson.

Har du någon kommentar till de nya uppgifterna?

ANNONS

– Nej, vi kommenterar aldrig rykten som sprids i media sådär.

– Så vi har inga kommentarer.

Vill du säga om ni har några önskemål i de här frågorna?

– Nej, men sedan i somras pågår diskussioner om områden som kan vara möjliga att samarbeta inom.

– Det har vi meddelat tidigare.

– I övrigt har vi inga kommentarer till de här ryktena nu.

Senare kom måndagens pressmeddelande från Scania, och då ringde Realtid.se upp Danielsson igen men han hade inga ytterligare kommentarer om det.

– Nej, ingenting utöver det som står i pressreleasen.

ANNONS

I oktober berättade Danielsson för Realtid.se om att Scania och MAN hade börjat närma sig varandra med samarbeten, vilket var en nyhet.

– Vi har sedan i somras fyra områden vi tittar på tillsammans för att se om vi kan göra något gemensamt där, sa Danielsson då.

Det gäller framför allt på inköpssidan.

– Vi tittar på om vi ska börja köpa en ny typ av axel från MAN, och MAN tittar på om de ska köpa en växellåda av oss.

De båda lastbilstillverkarna tittar även på om de kan gemensamt kan börja köpa in olika komponenter där det inte är förbjudet utifrån konkurrenslagstiftningen.

Som ytterligare ett samarbete utreder parterna gemensam utveckling kring hybridteknik.

– Vårt samarbete med MAN sker i väldigt positiv anda.

Danielsson förnekar att Scania tidigare varit avogt inställt till samarbete med MAN.

ANNONS

– Vi har aldrig varit emot det, men det ska i så fall ske med förutsättningen att det ska gynna Scanias kunder, medarbetare och aktieägare. Och inom de här fyra områdena finns det sådana förutsättningar.

Vore det inte lika bra att direkt slå ihop hela Scanias och MAN:s

verksamheter?

– Det är nog inte aktuellt, sa Danielsson då i oktober.

Inte ens på sikt?

– Man kan inte spekulera om framtiden, men Scania står starkt på egna meriter. Det har vi gjort länge, vilket exempelvis resultatrapport visar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS