Hjälpte SL köpa system som ska förbättra t-banan mellan Lidingö – där delägarna som biträdde bor – och kontoret vid Stureplan i Stockholm.
Mannheimer Swartling i tunnelbaneaffär
Mest läst i kategorin
SL, Storstockholms Lokaltrafik, har gett italienska järnvägssystemföretaget Ansaldo i uppdrag att leverera ett nytt signalsäkerhetssystem till Stockholms tunnelbanas röda linje. På de mest fashionabla delarna av sin sträckning stannar linjen bland annat vid Stureplan (Mannheimer Swartlings närmaste station), på Karlaplan på Östermalm, och på Lidingöbanans ändstation Ropsten.
Uppdragets grundbeställning omfattar leverans, installation och tre års underhåll och uppskattas till ett värde om cirka 700 miljoner kronor.
Syftet med det nya systemet är enligt SL:s pressekreterare att öka driftsäkerheten och punktligheten, samt möjliggöra en tätare trafik. Förra gången motsvarande manöver gjordes på SL var det på den gröna linjen för runt tio år sedan.
En hel del krångel uppstod då, men för att samma sak inte ska drabba dem som färdas i Östermalms tunnlar kommer nu, till skillnad från hur det var sist, det gamla systemet att användas parallellt med det nya ett tag.
Dessutom har den gamla leverantören, Siemens, fått korgen i upphandlingsprocessen till förmån för sagda Ansaldo.
Utöver grundbeställningen har SL möjlighet att utöka uppdraget till att omfatta leverans, installation och underhåll av ett nytt signalsäkerhetssystem för tunnelbanans blå linje samt en förlängd underhållsperiod för systemen i upp till 25 år.
SL har enligt Mannheimer Swartling, som hjälpt SL med upphandlingen och därför informerar om affären i ett pressmeddelande, hela 500 personer anställda för att planera, upphandla, administrera, utveckla och marknadsföra kollektivtrafiken.
Ansaldo STS i sin tur uppges vara ”en ledande signalsäkerhets- och systemleverantör inom järnvägsbranschen”, noterade på Milanobörsen, och ha över 4.200 anställda i 28 olika länder.
Ansvariga delägare vid Mannheimer Swartling var Martin Pekkari och Erica Wiking Häger, som båda är bosatta på Lidingö och inriktade på IT och telekom samt ”corporate commercial”. Pekkari och Wiking Häger biträddes av främst Anders Bergsten och Michaela Nilsson. Johan Carle var ansvarig för LOU-frågor och biträddes av Tomas Kjellgren och Sven Vaxenbäck.
Fotnot: röda linjen går även till andra och mer belastade delar av Stockholm än dem som nämns ovan, t ex Hornstull på Södermalm.






