Nordens största resmässa drar in 200 miljoner kronor till Göteborg.
Lukrativ resmässa för Göteborg
Nästa vecka är det dags för Nordens största resemässa, TUR i Göteborg.
– I år kommer vi ha runt 96 länder och runt 2.000 företag som ställer ut. Det är den bredaste resemarknaden i Europa, säger mässansvarige Johan F Lundberg.
TUR-mässan är en årligt återkommande mässa som fyller 25 år. Det är Svenska Mässans största evenemang och därmed större än stadens kanske mer kända Bok- och Biblioteksmässa.
Runt 25.000 personer väntas besöka TUR.
– Vi har räknat ut att runt 200 miljoner kronor spenderas i Göteborg i samband med mässan, säger Johan F Lundberg.
Många utställare vill locka svenskar till sina destinationer. Men även Näringsdepartementet ska ställa ut och statssekreterare Jöran Hägglund kommer att tala om hur viktig turismen är för svenskt näringsliv.
– Turistindustrin omsätter ungefär 300 miljarder kronor årligen. Av det kommer 70 – 80 miljarder kronor från utländska gäster, säger Johan F Lundberg.
Därför anses mässan vara ett bra tillfälle för att marknadsföra Sverige på.
– Vi satsar mycket på branschen och på möten inom industrin. Sverige – både Stockholm och Göteborg – får väldigt många möten och kongresser. Ett sextiotal internationella köpare beräknas komma hit.
Vad har hänt med mässan under 25 år?
– Den har blivit mycket bredare. Nu finns allt som rör resor och turism. Den riktar sig inte bara till branschen.
Konkurrenten är Matka-mässan i Helsingfors men Johan F Lundberg sneglar gärna på världsmässorna som World Travel Market i London.
– Det är ingen konkurrent men man kan lära sig och dra nytta av varandra.
På årets TUR-mässa står Turkiet i fokus.
– De har stor volym när det gäller reseförsäljning men de kommer att satsa stort på lyxresor.
Förra året låg fokus på Grekland. Vilket land det blir 2009 offentliggörs under mässan.