Dagens krav på att minst 20 minuter måste förflyta mellan reklaminslag i tv bör avskaffas.
Liberalare reklamregler i tv
Mest läst i kategorin
Det föreslår radio- och tv-utredningen i sitt betänkande. I enlighet med ett EU-direktiv föreslås programföretagen få större flexibilitet att placera reklamen. Förutsättningen är dock att det inte skadar programmens integritet och värde eller rättighetsinnehavarens rättigheter.
Vid sändning av filmer och nyhetsprogram måste det däremot vara minst 30 minuter mellan avbrotten, enligt utredningen. Mängden reklam, i dag maximalt 12 minuter per sändningstimme, bör behållas.
Utredningen föreslår vidare att ett förbud mot produktplacering införs. Undantag görs dock för filmer, tv-serier, sportprogram och lättare underhållningsprogram. Även i de fallen ska det dock vara förbjudet, om programmen riktas till barn under 12 år. Produktplacering av alkohol, tobak eller läkemedel ska vara helt förbjudet.
Ett annat förslag i utredningen är att den nya radio och tv-lagens bestämmelser om programinnehåll och reklam även ska omfatta beställ-tv, till exempel SVT Play och TV 4 Anytime.
Utredningen vill också ha en ändring av upphovsrättslagen, som möjliggör för programföretag att sända korta utdrag från evenemang av stort allmänintresse, där ett annat programföretag har exklusiv sändningsrätt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.