Realtid

Lars O Grönstedts vilda år

administrator
administrator
Uppdaterad: 21 nov. 2008Publicerad: 21 nov. 2008

Realtid.se kan avslöja att Handelsbanken-höjdaren Lars O Grönstedt har stora poster undangömda. Poster som han fått gratis och som nu ökat närmare 400 gånger i värde. Allt avslöjas i en ny bok om Grönstedts och även Medströms-chefen Mats Lindströms förflutna med sex, droger och rock´n´roll.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs Timo Kangas krönika för mer om Medströms-chefen och Nina Hagens trosor – efter vår fredagstävling.

Fredagstävling

Tävlingen är nu avgjord. Vinnarna är underrättade via mejl. Rätt svar var alternativ 1.

En ny tävling presenteras på fredag. Vinn nya dubbel-cd:n från ett av tidernas bästa svenska rockband.

Martin Kellermans populära serie Rocky har blivit animerad film. Du kan vinna den hos Realtid Fredag!

Seriefiguren Rocky har hyllats vitt och brett. Vi har sett Stockholmsbon med hundansiktet i seriealbum och i tidningar som Aftonbladet, DN, Metro – och i den egna Rockytidningen.

I kväll får Rocky biopremiär. Den visas till och med den 27 november på tio digitala biografer i Folkets Bios nya satsning Svensk kortfilm.

För själva animationen står A-film. De är kända för animationerna i filmer som Hjälp! Jag är en fisk, Asterix & vikingarna, Tarzan II och Petson & Findus.

ANNONS

De 13 tvåminutersfilmerna skildrar sammantaget en dag i Rockys liv.

Samtidigt släpps Rocky på dvd, med bonusmaterial i form av en dokumentär bakomfilm om Martin Kellerman och inspelningen av filmerna.

Realtid.se har tre ex. De har vi ingen kontakt med längre, förutom det senaste exet som vi koordinerar dagishämtningar och lämningar med.

Nej, den meningen blev fel.

Realtid.se har tre ex – som läsarna kan vinna. Just så.

För att vinna Rocky-dvd:n måste ni svara rätt på den här frågan:

Vilken av dessa tre är inte en seriehund?

1. Hobbe.

ANNONS

X. Milou.

2. Snobben.

Svara innan onsdagen den 26 november klockan 13. Glöm inte skicka med din adress. Mejla svaren till [email protected] och skriv ”Rocky” i ämnesraden.

Fredagskrönika

I dag kablas nyheten ut att Kiss styrelseordförande Gene Simmons lackat ur på att juryn inte väljer in hans storsäljande band i rockens hall of fame.

De sminkade skräckrockarna har ägnat snart 35 år åt att sälja multum med skivor och räcka lång tunga åt etablissemanget. ”Åskguden” Gene Simmons mullrar. Han skräder inte orden i sina kommentarer om juryn. Det har han i och för sig aldrig gjort.

Däremot glömmer han – och Kiss – aldrig dem som stöttat hans inkomstbringande företagsimperium sedan den blygsamma starten i New York Rock City.

En av de viktigaste bland dessa tidiga påhejare är den legendariske tidningsentreprenören Hans Hatwig, som Realtid.se publicerade en intervju med i tisdags. Ja, och så Lars O Grönstedt förstås.

ANNONS

I dag är Grönstedt mest känd från sina höga positioner inom Handelsbanken och Stockholms Handelskammare. Grönstedt må vara en mäktig man inom svenskt näringsliv – men Realtid.se kan avslöja att han har ett stort antal poster undangömda. Poster som ingen känner till. Poster som han fått gratis och som ökat uppåt 400 gånger i värde – från det ursprungliga 6:90 till summor som ibland tangerar 3.000-kronorsgränsen – eller till och med träder över den.

Det är säkert också många som lyfter på ögonbrynen om jag säger att Lars O Grönstedt träder fram i en färsk bok och försvarar ryktesfloran kring ett populärt rockbands påstådda svinerier med avföring.

Jo, allt det här är sant.

I praktverket Poster – Nordens största poptidning 1974-1980 (Premium Publishing) berättas historien om tidningen Poster. Den innovativa idoltidningen som präglade väggarna och sinnena hos de flesta som växte upp på 70-talet.

Det var Lars O Grönstedt som stod för i stort sett allt textmaterial i Poster till och med 1977. Därefter blev han textredaktör för tidningen, och han skrev också på egen hand långa specialnummer om Abba och Kiss. Abba var snorkiga, ville vinna anseende och ville därför inte ställa upp i den bland intelligentian illa ansedda publikationen.

Vilket Grönstedt inte lät lägga hinder i vägen för att författandet av omfattande textmaterial, baserat på…tja. Berg är till för att flyttas. Halmstrån är till för att greppas. Money, money, money/Must be funny/In a rich man´s world.

Poster kostade 6:90 när tidningen var som populärast. I dag är det inte ovanligt att välbevarade exemplar går för uppemot 3.000 kronor på auktionssajter. En värdestegring som ofta ligger på över 400 gånger originalpriset.

Så Grönstedt har en smärre förmögenhet med tanke på alla Poster han lär ha i garderoben, eller på vinden.

ANNONS

Långt innan Lars O Grönstedt blev vd och sen styrelseordförande i Handelsbanken och vice ordförande i Stockholms Handelskammare försörjde han sig nämligen som skribent. Killen från vampyrförorten Blackeberg arbetade först på Åhlén & Åkerlunds förlag. Där fanns en tysk som jobbat sig upp från grovdisken: Hans Hatwig.

Sedan föll det sig naturligt att Lars O Grönstedt började jobba för Hatwigs tidningar. Vägen gick från Tiffany – stor tjejtidning på 70-talet som under Hatwigs ledning började skriva mer om pop – till Poster. Den tidningen startade Hans Hatwig på eget bevåg och anlitade alltså Grönstedt som sin huvudskribent. Allt kunde ju inte bara vara färgstarka affischer på popens stjärnor.

Bland många fina detaljer i boken är det intressant att läsa om Grönstedts dispyter med Mats Olsson på Expressen:

”Men hela 70-talsmiljön innebar att musik inte skulle vara roligt. Det skulle vara allvarligt och ha ett syfte. Mats Olsson hade jag särskilda gräl med. Han tyckte mycket illa om Poster.”

Kvällstidningarna brassade på med stora rubriker om att den då så populära gruppen Sweet skulle ha bajsat och kissat på bord och i ishinkar. För att sedan torka sig på gardinerna.

Lasse O´ säger i boken:

”Jag är osäker på hur mycket som är sant i det. Personer som jag litade på i vanliga fall påstod att det inträffade, alltså personer som jobbade på Grönan. Men personer i Sweets omgivning, som jag också litade på, försäkrade att det inte inträffade. Det var nog inte så farligt, men jag vet fortfarande inte vad jag ska tro”

Det sägs i dag att det var utseendefixering inom Handelsbanken som fick Grönstedt att falla i onåd hos styrelsen. Hans alltför lediga stil fick honom att sticka ut alltför mycket bland alla konformistiska klädkodkamrater.

ANNONS

Mats Lindström, numera framgångsrik chef på Medströms, var också inblandad i Hatwigs projekt. Efter Poster kom den sensationalistiska tidningen Okej som startade 1980. Mycket sex, snusk och droger. Den här tidningen var tvungen att märkas, för Hatwig hade bara tre nummer på sig att visa vad den gick för rent kommersiellt.

Enligt Mats Lindström lottades Nina Hagens sönderonanerade trosor ut till den mycket unga läsekretsen. Den nya tidningen väckte ett ramaskri från alla möjliga håll: Hem & Skola, Rapport i tv… Expressen brände till och med Okej på bål. Och även inom förlaget Saxon & Lindström, som gett Hatwig & Co chansen, var protesterna omfattande.

I Kvällsposten kunde man läsa att Okej var ”Det värsta jag sett!” och att ”tidningen säljer porr och våld till 12-15-åringar”.

”Det blev ett stort tryck och det skrevs mycket om Okej i tidningarna. Vi höll ut i fyra, fem veckor och det är rätt lång tid i sån motström,” säger Medströms Mats Lindström i boken.

Lars O Grönstedt ruttnade dock på Okej-ståhejet och mönstrade av S/S Hatwig.

”Hans var galen på att fotografera alla i bara mässingen. Det var hans grej på något vis,” berättar Grönstedt i boken.

Men Mats Lindström stannade kvar. Han tog till och med sig Okej som enda varumärket till sitt nya förlag.

I boken berättar Lindström om Hans Hatwigs tidiga år i porrbranschen. Lindström kallar Hatwig ”en gudabenådad kreatör” och hyllar honom:

ANNONS

”Hans utgångspunkt är att svenskar och tyskar är lika, konsumtionsmässigt. Han har gjort en jävla massa innovativa grepp när det gäller tidningar, men det har aldrig blivit några pengar över för dem har han satsat i ett projekt eller en film. Han vill leva sin egen dröm och köper inga bilar eller något storvulet.”

Faktum är att Poster blivit så kultförklarad och älskad att det cirkulerat hela fem olika specialnummer av tidningen på eBay – förfalskningar som uppges vara tillverkade i Ryssland.

Och Hans Hatwig som under min intervju i måndags berättade att han slängt en hel container med tidningar och saker som blivit över. Där kan ha legat prylar för värden överstigande åtskilliga miljoner…

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]