Kronofogdens jakt på parkeringssmitare har blivit en ekonomisk mardröm.
Lapplisornas värstingar

Mest läst i kategorin
– Vi står maktlösa, säger Alena Koren på Kronofogdens huvudkontor, till Realtid.se.
De obetalda felparkeringsavgifterna är nu uppe i sammanlagt 558 miljoner kronor för hela riket, men Kronofogden har hittills ”bara” inkasserat 135 miljoner kronor. Därmed har staten förlorat 423 miljoner kronor.
Ett växande problem är bilmålvakter som tar på sig andras böter utan att betala, anser Alena Koren. Bilister som vill slippa betala p-böter och fordonsskatt skriver helt enkelt över bilen på en så kallad målvakt.
Ju fler bilister på ”kundlistan” desto större förtjänst för målvakten, vars affärsidé är att sälja tjänsten. Det kan handla om hundratals bilar för kunderna som finns i den kriminella världen.
– Vi misstänker också att mindre nogräknade bilhandlare lockar med att en målvakt ingår vid försäljning av bilar till de kriminella, säger Alena Korad.
Enligt henne har problemet med målvakter funnits under en längre tid, men tog fart för fem år sedan. Införandet av trängselskatter har dessutom gett näringen extra liv.
Alena Koren tror att det finns ett hundratal målvakter i hela landet. I toppen på Kronofogdens ”värstinglista” finns den 34-årige Alaiyan Oussama från Malmö. Hans skuld på 4,2 miljoner kronor är utspridda på 3.631 antal felparkeringsavgifter. Enligt Vägverket står 145 fordon på hans namn.
Trots det har han inte haft några inkomster de två senaste åren
– Alla de här personerna saknar utmätningsbara tillgångar, säger Alena Koren.
Tvåa på listan är Malmöbon Mohammad Majid Hossein som har samlat på sig 3,1 miljoner kronor i skulder. Han har 183 bilar registrerade på sig.
Kronofogden har sedan årsskiftet inlett ett samarbete med Vägverket med mål om lagändringar för att stoppa målvakterna.
Alena Koren vill att skulderna knyts till bilen och följer med den nya ägaren. Bilen ska alltså kunna konfiskeras tills skulderna är betalda.
– Jag skulle också vilja att Vägverket får möjlighet att kunna göra kreditprövning för att se om det finns tillräckligt med pengar i proportion till antalet bilar som personen har, säger hon.
Chefen för Vägverkets trafikregister, Birger Höök, bekräftar det nya samarbetet men tvivlar på att en lagändring är genomförbar.
– Vi lever i ett demokratiskt samhälle och en lagändring kan vara integritetskränkande. Jag bedömer det som en komplicerad sak att genomdriva det här, säger han.
– Det finns heller ingen begränsning på hur många bilar en person får äga. Du kan ha 600 bilar eller 1.000 om du så vill.