Så här säger vd Greger Hagelin till Realtid.se.
Kursras för Wesc-aktien

Mest läst i kategorin
Under fredagen var Wesc-aktien som mest ner nästan 7 procent till 92,50 kronor, men slutade dagen 4 procent ner till 95,25.
Wesc har bokföringsåret maj till april, och redovisade under fredagen resultatrapport för sitt andra kvartal (augusti till oktober).
Intäkterna uppgick till 110,5 miljoner kronor under kvartalet, vilket var en ökning med 2 procent jämfört med samma kvartal året innan.
Resultatet efter skatt uppgick till 10,8 miljoner kronor (17,0), vilket motsvarar en vinst per aktie på 1,46 kronor (2,30).
Realtid.se får tag på Hagelin.
Vad tyckte du var det viktigaste i dagens resultatrapport?
– Det viktigaste för oss, det är att vi fortsätter växa.
– Vi har en bra införsäljning inför våren 2011, och vi tror att vi ska nå vårt tillväxtmål för vårt innevarande bokföringsår.
Wesc har ett mål att öka intäkterna med 20 procent per år, vilket innebär förväntade intäkter på 440 miljoner kronor för nuvarande bokföringsåret maj 2010 till och med april 2011.
– Sedan är det så att vår rörelsemarginal under året kommer att hamna 1-2 procentenheter under vårt mål på 16 procent.
– Men det beror framför allt på faktorer som vi inte kan styra över själva; valutor och högre bomullspriser.
– Jag förstod att det skulle bli en börsreaktion på vår resultatrapport, men det viktigaste för mig är att vi har ett bra och friskt bolag som går framåt.
Efter fredagens kursfall är hela Wesc värt strax under 700 miljoner kronor på börsen.
Hagelin själv har en ägarandel på nästan 8 procent, så hans ägarandel har under fredagen minskat i värde med 3-4 miljoner kronor till 54 miljoner.
Han har inte förändrat sin ägarandel på länge.
Det var ju en stor skillnad mellan intäktstillväxten på 2 procent under kvartalet, jämfört med ert mål på 20 procent. Menar du att det beror på valutaeffekter?
– Lite grand, men det har även att göra med när vi levererar.
– Förra året hade vi under vårt andra kvartal levererat ut 87 procent av vinterkollektionen, men nu under det här årets andra kvartal har vi levererat ut 67 procent av vinterkollektionen.
– Men det är inget som spelar någon som helst roll sett över hela året. Jag brukar alltid säga att man måste titta på hela bokföringsåret för att bedöma vår tillväxt, för det är det enda som betyder någonting.
Du menar att försäljningen under olika år kan hamna på olika sidor av ett kvartalsskifte?
– Ja, vilket inte är relevant för att bedöma vår underligande tillväxttakt.
Målet med en intäkt på 440 miljoner kronor för innevarande bokföringsår sattes med de valutakurser som gällde vid inledningen av bokföringsåret (i maj 2010).
– Men sedan dess har ju valutakurserna fallit otroligt mycket.
– Det kan vara viktigt att veta att om valutakurserna hade legat kvar på samma snittnivåer som föregående bokföringsår, skulle vi ha haft en tillväxttakt på 28 procent under innevarande bokföringsår.
– Men nu tror vi i alla fall att vi ska nå tillväxtmålet kring 20 procent.
Hur kan ni åstadkomma det?
– För att vi har en fantastisk tillväxt mätt i lokala valutor. Men sedan har det påverkats negativt av att kronan har stärkts.
Huvuddelen av Wesc:s försäljning sker i euro och dollar.
– Men ändå tror vi att vi ska klara en stark tillväxt under innevarande bokföringsår, eftersom vi har en fantastisk försäljning på alla marknader.
Hur lyckas ni med det?
– Det är ett långsiktigt varumärkesbyggande; att se till att ta fram bra produkter, att ha en bra organisation och utföra ett idogt arbete; ett stenhårt arbete.
Wesc finns i dagsläget i 24 länder.
Är ni på gång att gå in i ännu fler länder?
– Vi har precis börjat gå in i Asien, och levererar just den här veckan produkter till ungefär 30 butiker i Kina som vi inte har levererat till förut.
Går det bättre i en del länder jämfört med andra?
– Våra största marknader är ju Frankrike, Tyskland, USA och Italien.
– Men vi växer på samtliga marknader, och har precis tagit över försäljningen i Danmark i egen regi.
Vad gäller rörelsemarginalen så tvingas ni sänka er prognos för den med 1-2 procentenheter för bokföringsåret?
– Ja, vårt rörelsemarginalmål ligger ju kring 16 procent av intäkterna, och där säger vi nu att det kommer bli 14-15 procent under innevarande bokföringsår.
Långsiktigt siktar ni ändå på att nå en rörelsemarginal på 16 procent?
– Ja, alltså; självklart. Vårt långsiktiga mål är en rörelsemarginal kring 16 procent.
– Men rörelsemarginalen kommer självklart att påverkas av dels valutorna och dels hur bomullspriserna kommer att gå framöver.
Bomullpriset har alltså stigit väldigt kraftigt?
– Det har stigit väldigt kraftigt det senaste året. Det tror jag inte kan undgå någon, utan det är ett världsproblem för textilföretag just nu.
Wesc har i dagsläget 7 egna butiker (3 i Sverige och 4 i USA).
Därutöver finns det 25 Wesc-butiker runt om i världen, som sköts av distributörer.
Men framför allt så säljs Wesc:s kläder i andras butiker. Det är i cirka 2500 butiker runt om i världen.
Wescs kläder är inriktade på kunder i åldersgruppen 18-35 år. De säljs till 70 procent till killar och kring 30 procent till tjejer, även om det varierar något mellan länder.
Idén är att företagets kläder ska vara ”bryggan mellan streetwear och fashion”.
Förändrar sig era kläder mycket över tiden, och vad är i så fall trenderna just nu?
– Vi jobbar ju inte med trender på det sättet, utan vi jobbar med varumärken och målgrupp.
– Självklart ser vi trender, men vi har en rätt bred kollektion med cirka 300 plagg i varje kollektion.
– Det beror helt på var någonstans i världen man säljer också, för det är lite olika trender i exempelvis Asien jämfört med Europa och USA.
– Sedan beror det även på klimatet. I exempelvis USA är det sommar året runt i halva landet.
Vad är din långsiktiga vision för Wesc?
– Vår långsiktiga vision är att vi ska bli världens bästa streetfashion-varumärke.
– Det innebär ju inte att vi behöver vara det största, men vår vision är vi ska bli ett väldigt stort varumärke på en världsmarknad.
Innebär det att ni kan ha intäkter på flera miljarder kronor per år inom 5-10 år?
– Absolut. Ja, absolut. Ja.
Vilka klädföretag är jämförbara med Wesc?
– Det beror på var man är, men det finns ju liknande bolag.
– Egentligen är vi rätt unika eftersom vi är ett streetfashion-varumärke, och det var ju vår idé att göra streetfashion; att vara en brygga mellan streetwear och fashion.
– Sedan har vi ju konkurrenter på varje marknad, men de ser ut att vara olika på nästan alla marknader.
H&M till exempel, är de en konkurrent?
– Nej, absolut inte. Det är ju ett eget varumärke som har egna butiker, så dem betraktar vi inte som en konkurrent till oss.
– I Sverige har vi konkurrenter alltifrån Acne till Filippa K. I Tyskland är det kanske varumärken som Harart. I USA är det varumärken som Slousy och Quicksilver. I Japan är det kanske varumärken som Bading Ace. Det beror helt på var man är.
Prismässigt fokuserar Wesc på alltifrån mellanhöga priser upp till ganska höga priser.
– Och det är där vi ligger idag. Vi ska absolut inte ägna oss åt ”haute couture”.
Kvalitetsmässigt fokuserar Wesc enligt Hagelin alltid på att sälja produkter med bra kvalitet.
– Alla som köper våra produkter ska känna att de får mycket för pengarna.
Wesc:s kläder sys i Kina, Bangladesh, Indien, Portugal och Mexiko.
Hela Wesc har cirka 70 fast anställda plus butikspersonal och en del konsulter.
De 70 sitter i Sverige och USA.
All Wesc:s kläddesign görs i Sverige.
Det är organiserat med en särskild ”assortmentplan”-grupp som bestämmer inspiration, tema, kollektion och så vidare tillsammans med designgruppen.
– Och sedan får designgruppen vara med och designa det som assortmentplan-gruppen bestämmer.
– Mycket inspiration kommer självklart även från alla oss i ledningen, våra designers själva, och alla våra ”We-aktivister”.
Är det du själv som godkänner alla nya Wesc-kläder innan de får lanseras?
– Nej, det behöver jag inte göra. Jag är med och tittar på dem, men jag bestämmer inte över det på det viset. Jag är med och bestämmer i assortmentplan-gruppen.
Hagelin beskriver Wesc:s kunder som en spegel av företagets We-aktivister, och det är alltifrån skateboard-åkare, snowboard-åkare, DJ:s och unga konstnärer till mediamänniskor.
– Det är en kreativ och ung målgrupp.
Har du själv alltid bara på dig Wesc-kläder?
– Nej, inte alltid men väldigt ofta.
– Jag gillar andra varumärken också, och vill ha snygga kläder.
– Till 90 procent är det ju våra grejer jag har på mig, sedan har man ibland en del andra saker för att ”blanda upp”.
Wesc:s säljer alla typer av kläder alltifrån jeans, vinterjackor och skjortor till kostymer.
– Vi har egentligen allt i vårt sortiment.






