EU:s klimatmål blir svårare att nå än vad de flesta trott. Stor risk finns för att Europas konkurrenskraft och ekonomi skadas.
Klimatmål kan bli kostsamt
Mest läst i kategorin
Det visar en ny rapport. För att lyckas krävs att politikerna tar beslut om stora satsningar på ny teknik.
– Det här kan inte överlämnas till marknaden. Då nås inga mål, säger Sandro Scocco, chefsekonom på Institutet för tillväxtpolitiska studier (ITPS).
Rapporten utgör ett av många underlag inför regeringens kommande klimatproposition och de pågående internationella klimatförhandlingarna. För politikerna är den troligen ett av de mest svårsmälta inläggen i debatten eftersom den pekar tydligt på svårigheterna med att nå EU:s klimatmål – en minskning av koldioxidutsläppen med 20 procent till 2020 – och samtidigt uppnå en god tillväxt i ekonomin.
Problemet, enligt ITPS, är att EU:s strategi i alltför hög grad bygger på att målet ska nås genom högre energiskatter och utsläppshandel. För att detta ska lyckas krävs så kraftiga höjningar av bensin- och elpriserna att ekonomin skadas.
– I förhållande till målet är inte EU:s föreslagna åtgärder tillräckliga, säger Sandro Scocco.
En av åtgärderna är ett utsläppstak på 120 gram koldioxid per kilometer för personbilar. ITPS menar att detta ändå leder till ökade utsläpp. Inte ens om taket vore 70 gram är det säkert att man skulle lyckas.
– Då krävs ändå att 50 procent av transporterna tas över av kollektivtrafiken. Det verkar osannolikt att något sådant skulle ske, säger Scocco.
– Bilden vi ger är kanske dyster, men det är väldigt stora omställningar vi pratar om.
Den enda framkomliga vägen, oavsett vilket mål EU sätter upp, är enligt ITPS storskaliga satsningar på ny teknik. Bränsleförbrukningen för bilar måste reduceras drastiskt, till två-tre deciliter per mil. Sådana bilar finns inte på marknaden i dag.
– Tekniksatsningar är ett absolut måste, och för att dessa ska lyckas måste politikerna ta tag i frågan och besluta om den nödvändiga finansieringen, säger Scocco.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.