Realtid.se har provkört nya Volkswagen Touareg.
King of the road

Mest läst i kategorin
Här är videoklipp från provkörnings-dagen:
• Klipp 1 (Provkörning från Södertälje till Kolmården. Instruktören som tittar in genom sidorutan är Thomas Engelbrekt som tidigare vunnit rally-SM och nu jobbar på företaget Car Events.)
• Klipp 2 (Terrängkörning vid Kolmårdens djurpark.)
• Klipp 3 (Sten Forsberg som är Volkswagens Sverigechef och Ronny Gustavsson som är produktspecialist för Volkswagen Touareg.)
• Klipp 4 (Provkörning från Kolmården till Södertälje.)
• Klipp 5 (Delfiner på Kolmårdens djurpark i samband med lunchen.)
Volkswagens stora jeep Touareg började ursprungligen säljas 2002, och i februari var Realtid.se på plats i München med Volkswagens ordförande Ferdinand Piëch och vd Martin Winterkorn när den nya versionen av Touareg hade premiär.
Inför lanseringen av nya Touareg-versionen i Sverige inom kort bjöd Volkswagen i veckan in pressen till provkörning av modellen.
Evenemanget inleddes med att rallycross-föraren Johnny Ellenius från Car Events mötte upp i Stockholm för att transportera pressfolk till Volkswagen i Södertälje varifrån Touareg-provkörningen skulle äga rum.
– Vi har jobbat så länge med Touareg sedan den första versionen lanserades, så det är svårt för mig att vara objektiv om den, sa Ellenius.
– Men man känner när man provkör den nya versionen att den är mycket lättare.
– Och den är dessutom större och bredare, vilket man inte ser förrän man ställer den bredvid den tidigare versionen.
En nyhet är att att nya Toureg som ett alternativ kan väljas med hybriddrift, det vill säga kombinerad bensin- och elmotor.
– Den har prestanda som en åttacylindrig motor, men bränsleekonomi som en sexcylindrig motor.
I och för sig är det en sexcylindrig motor som sitter i med hybridalternativet, men i kombination med en elmotor.
Bensinmotorn är på 333 hästkrafter och elmotorn bidrar med ytterligare 43 hästkrafter.
Det gör att bilen går från 0-100 på 6,5 sekunder, och har en toppfart på 240 kilometer i timmen.
Men smakar det så kostar det.
– Nya Touareg med hybriddrift kostar från 795.000 kronor, och med den utrustning som de flesta vill ha nuförtiden så hamnar priset lätt på 900.000, sa Ellenius.
– Så det är en del.
Nästan som en Ferrari?
– Nej, du får inte en Ferrari för de pengarna, men ändå.
Touareg utvecklas tillsammans med Porsche, vars motsvarande jeepmodell Cayenne kostar från 1.150.000 kronor med hybriddrift.
– Själv så valde jag att direkt beställa nya Touareg med den sexcylindriga dieselmotorn.
– Den är tystare än förra Touaregens sexcylindriga diesel.
Det enda negativa om bilen som Ellenius kunde komma på (förutom möjligen priset på hybridversionen), var kanske just att Touaregen är en stadsjeep (SUV; Sports Utility Vehicle) vilket är en biltyp som generellt har fått dåligt rykte som miljöförstörare.
Men med nya Touaregen behöver man inte heller vara orolig för miljön menade han.
Den nya värsting-Touaregen med V8-diesel är numera till och med miljövänligare än den gamla Touaregen med V6-diesel, och så finns det hybridversionen som är ännu klart mer miljövänligare än V8-dieseln.
Och vad gäller
ekonomin är ett argument från Volkswagen att man tack vare att hybridversionen är en miljöbil får en mycket lägre kostnad för den som tjänstebil.
Väl framme hos Volkswagen i Södertälje sa informationschefen Marcus Thomasfolk några väl valda ord innan provkörningen:
– Nya Volkswagen Touareg är en bil vi har stora förhoppningar kring, sa han.
– Bilmodellen lanseras i dagarna, och ni är bland de första som får provköra den.
– Vi väldigt stolta över nya Touareg, som kanske är den mest innovativa bilmodellen på marknaden.
Det innovativa avser här att bilen är fullpackad med tekniska finesser, även om en del av finesserna kostar extra.
Förutom hybriddriften som i sig är avancerad teknik, så stängs nya Touaregens motor av vid rödljus (vilket är en märklig känsla).
Och den kan fås med alla upptänkliga radar-relaterade finesser såsom att nödbromsa om man kommer för nära bilen framför, eller om man är i en bilkö så kan bilen automatiskt börja köra då kön börjar röra sig och stannar automatiskt då kön stannar.
Liknande funktioner är ”side assist” som varnar om man kommer för nära någon bil som ligger bredvid, eller ”lane assist” som varnar om man inte håller sig till sin fil.
Det finns även ”dynamic light assist” som gör att man i mörker kan köra med helljus vid mötande bilar, men att strålkastarna då bländar av just på vänstersidan så att inte de mötande bilarna störs.
För just den finessen återstår godkännande i Sverige men det är på gång och väntas bli tillgängligt för alla Volkswagens bilar från Golf och uppåt.
En särskild finess är de många kameror som nya Touaregen har runt om bilen, som ger överblick över bilen och allt runtomkring via den stora displayen på instrumentbrädan.
Därgenom kan man exempelvis upptäcka små barn ”runt hörnet” långt innan man ser dem med blotta ögat, eller så kan man parkera mycket lättare eller backa till en släpvagn man vill koppla till och direkt hamna invid släpvagnskroken.
Som brasklapp nämnde dock Thomasfolk att provkörningsbilarna är ”förserie-bilar” som kan skilja sig något från de bilar som faktiskt kommer att börja säljas på marknaden.
Exempelvis kan emblemen sitta lite annorlunda på de ”riktiga” kommande Touareg-bilarna, och datorprogrammen i bilarna kan skilja sig något exempelvis vad gäller programmeringen av övergången mellan el- och bensinmotor i hybridbilarna.
Så var det dags att bege sig iväg.
En rad nya Touareg-bilar stod uppställda utanför Volkswagen-kontoret, och Realtid.se började med att testa en av hybridbilarna.
Första intrycket när man sätter sig i bilen är doften av skinnklädsel och ny bil.
Det är verkligen stora utrymmen och gott om plats.
Vad gäller själva körningen ligger Touaregen väldigt stabilt på vägen med de breda däcken.
Trots att bilen är så stor med stort ”vindfång”, är vindbruset väldigt lågt i bilen även vid höga farter.
Motorn har bra ”vrid” och styrka när man öser på.
Det enda är att det känns som att det tar några sekunder innan det händer något när man gasar på.
Och det gäller även när man bromsar in för att exempelvis svänga av till höger och vill gasa på igen.
Då tar det ett tag innan motorn ”svarar”.
Men det menar Thomasfolk kan bero på att det här var förserie-bilar.
Ett annat intryck är att bromspedalen är väldigt lätt att trycka ned.
Som det känns är den för lätt så att man inte får någon känsla för när bromsen tar.
Plötsligt när man har tryckt ner en bit så tar bromsen väldigt hårt.
Bromsarna är nästan ”för” bra.
Efter en tids körning vänjer man sig något vid det och får upp en känsla ändå.
Men även gaspedalen känns lite för lätt att trycka ned.
Man skulle vilja ha lite mer ”motstånd” för att få bättre känsla.
På slingriga, mindre landsvägar är Touaregen kul att köra och parera kurvorna med gaspedalen, även om man förstås alltid skulle önska sig ännu mer ”kräm” i ett idealfall.
Och på motorväg är bilen en njutning. Det känns som att man skulle kunna åka väldigt långt med den.
Touaregen bara flyter på över asfalten och man känner sig verkligen som ”king of the road”.
Bilen känns mäktig, även om man samtidigt ibland känner att den är stor och tung.
Kommer man sedan ner till 90 kilometer i timmen igen känns det som man kör i 50.
Provkörningen bar ner till Kolmårdens djurpark som Volkswagen sponsrar, och där finns det en liten terrängkörningsbana där Touaregen fick visa vad den går för ute i bushen också.
Då framgick det att den inte alls bara bör betecknas som en ”stadsjeep”.
Det är riktigt kul att köra över stock och sten och pressa bilen hårt.
Utöver att nya Touareg är över 200 kilo lättare än föregångaren, är den även mera ”vridstyv”.
Så när man är ute i terrängen och kör och får ett hjul i luften och påfrestningarna är stora på chassit, hörs inte minsta knak från bilen.
Om något vad gäller terrängkörningen med nya Touareg skulle man önska sig en knapp man smidigt kan trycka på för att stänga av datorstyrningen av hjulen så att man förenklat får ständig fyrhjulsdrift där alla hjulen snurrar lika mycket.
För med datorstyrningen hindras hjulen att snurra om de riskerar börja sladda, men det får till effekt att motorn går på högvarv fast inget av hjulen snurrar.
Och sedan kan något hjul plötsligt börja snurra ryckvis och jättesnabbt som det är nu, så att bilen ”skuttar fram”.
Inför hemvägen tillbaka till Södertälje byttes hybridversionen av nya Touregen till den med dieselsexan, och även om den inte riktigt hade samma prestanda som hybridbilen så var dieselsexan också kraftfull, snabb och rolig att köra.
Men motorljudet är lite högre än hybridbilen, och man hör lite ”dieselknack”.
Efter provkörningarna av nya Touaregen framkom att bränsleförbrukningen legat långt över de officiella siffrorna, så att miljövänligheten kom lite på skam.
Det är lätt hänt om man gasar på lite med bilen, vilket den inbjuder till.
Fotnot:
Företaget Car Events med rallyföraren Thomas Engelbrekt som var med under provkörnings-dagen, har sitt kontor vid Arlanda granne med Lamborghini-återförsäljaren Von Braun.
Det är i det området som affärsmannen Per Taube håller på att utveckla en ny stad.
Realtid.se intervjuade Taube om det projektet härom veckan.
En del av projektet är en helt ny motorbana som byggs vid Arlanda.
Banan är avsedd för bilkörningsutbildning och liknande, men skulle teoretiskt sett kunna användas som Formel 1-bana.
Realtid.se frågade Engelbrekt om han känner Taube.
– I allra högsta grad, sa Engelbrekt.
Känner du till den bilbana som Taube bygger vid Arlanda?
– Det är jag som har designat den, sa Engelbrekt.
Banan ska användas för polisens förarutbildningar under kontorstid, men enligt Engelbrekt har Car Events fått i uppdrag att hyra ut banan på andra tider.
En begränsning visar sig dock vara att det ligger ett bostadsområde kallat Skoby i närheten av banan, vilket gör att banan inte kan användas under vilka tider som helst.
Men enligt Engelbrekt pågår initiativ för att utöka tiderna för när banan får användas.






