Läsartidningen Sourze vill bli en stor nyhetssajt och drar in allt fler kändisar som ska hjälpa till att ragga finansiering.
Kändistätt när Sourze raggar pengar
Mest läst i kategorin
Läsarnas egen tidning på nätet, Sourze, var ett pionjärprojekt när det startade år 2001.
– Det var precis när allt egentligen föll – hela kapitalmarknaden dog. Nu är det nytt läge. Investerare söker sig till internetrelaterade projekt, säger Sourzes grundare Carl Olof Schlyter.
Så är det kanske. Men i över ett halvår har Sourze (med ägarna Carl Olof Schlyter och kändisjournalisten Daniel Nylén) försökt få tre miljoner kronor för att utveckla Sourze till en gigantisk nyhetssajt.
– Problemet är att vi är först. Men jag tror ändå att konceptet är nästa succé på nätet. Social networking, communitytänket, user generated – allt det där är redan igång, säger Schlyter och tillägger att Sourze inte är så mycket mindre än Facebook vad gäller antal sökbara sidor på Google.
– Sourze är en självgenererande sajt med mycket textinnehåll. Vi är därför mindre beroende av direkttrafik vilket kan vara avgörande för att klara den stenhårda konkurrensen på nätet.
Att ligga utanför de stora mediestugorna som Bonnier och Schibsted kallar Carl Olof Schlyter för ”en enorm frihet”. Samtidigt förundras han över att mediembjässarna inte satsar mer på läsargenererat innehåll.
– Det finns nästan ingen citizen journalism i Sverige – knappt i hela världen. Däremot finns en övertro på hur lätt det är att driva trafik på internet. I själva verket är det svårt eftersom man konkurrerar om folks tid.
Konkurrenterna, säger Schlyter, är ändå inte världens 70 miljoner bloggare, utan de traditionella tidningarna.
Men hur går det för Sourze?
– Ja… Det går ju bra men vi behöver kapital. Tre till fem miljoner i första vändan.
Det behövde ni i maj också?
– Ja.
Ingen har kommit in med det?
– Vi har några investerare. Men det gäller att få med sig rätt personer. I första vändan handlar det om några miljoner men i nästa steg behövs ännu mer pengar.
Av dem som hittills stöttat projektet ekonomiskt kan Carl Olof Schlyter bara avslöja Johan Staël von Holsteins bolag Iqube.
Den senaste tiden har Metros före detta vd Martin Gellerstedt bestämt sig för att hjälpa Sourze med att skaffa kapital. Han är på sätt och vis som en vanlig Sourzeskribent – arbetar utan att ta betalt.
Brukar du jobba gratis?
– Alldeles för ofta. Jag är med i massor projekt. Jag tittade på affärsplanen i maj och frågade om jag kunde hjälpa till, svarar Martin Gellerstedt.
Vi tre sitter i en av Iqubes konferenslokaler. På frågan varför Sourze inte har blivit en större succé bollar Carl Olof Schlyter över frågan till Martin Gellerstedt.
– Jag tror Sourze haft för få scoop. De har inte haft de resurser som krävs för att betala vissa medarbetare för material som skulle kunna lyfta publiken.
Carl Olof Schlyter instämmer och förklarar att redaktionen har varit underbemannad, bolaget har haft för lite resurser och tillägger att i framtiden ska de betala några av de skribenter som skickar in sitt material.
– Vi har flera bra case. Många personer i nyhetssamhället har en egen story som inte alltid kommer fram. De kan publicera sina berättelser på Sourze istället, säger Carl Olof Schlyter.
Tills i år fick skribenterna inte betalt utan fick själva betala hundra kronor för att få sin artikel publicerad. Det var tänkt som ett sätt att sålla, men visade sig vara onödigt hinder. Avgifterna betraktades inte heller som en intäktsmodell, enligt Schlyter. Det har annonserna varit.
Om, eller när, miljonerna trillar
in ska de användas till att driva upp trafiken, mer personal, kategorisera annonseringen, exploatera databasen och eventuellt trycka upp tidningar som de gjort förut.
Dessutom vill de rulla ut Sourze utomlands. Det är den stora planen.
Har ni planer på var?
– Ja, det får vi återkomma om.
Berätta, jag säger inget.
– Är det så?
Ja.
– Tittar vi utanför Sverige kommer vi att vara opportunistiska. Precis som Metro var en gång. Det är beslut som får tas efter finansieringen är klar. Sourze Burma skulle vara jäkligt kul, säger Martin Gellerstedt.
Varför skulle man inte bara kopiera er?
– Sourze är kopierbar, precis som Metro där jag kommer ifrån. Men frågan är vad som hindrar stora medieföretag från att göra det?
Frågan blir hängande i luften. Plötsligt slår pr-konsulten, före detta Army of lovers-medlemmen, Dominika Peczynski upp konferensdörren och utbrister:
– Här kommer mamma!
Hur kommer du in i bilden?
– Jamen, jag är pr-konsult. Jag sitter bara med som kontrollfunktion.
Egentligen är hon inte här, förklarar hon och förtydligar sin icke-närvaro med:
– Tänk inte på mig.
Det visar sig vara ganska svårt.
– Vi pratar om att vi behöver kapital för att uppgradera vårt system, förklarar Carl Olof Schlyter.
– Och ta in skribenter, fyller Dominika Peczynski i.
– Ja, det också.
– Ska de som tas in till redaktionen bara vara redaktörer eller ska de skriva också? frågar Dominika Peczynski.
– Daniel Nylén och jag ska skriva, två ska vara redaktörer, sen behövs en it-person och en säljare, säger Carl Olof Schlyter.
Dominika Peczynski är vetgirig.
– Får jag fråga en fråga till – förlåt att jag stör – hur stor del av innehållet kommer att vara betalt material?
– Tio procent och de är tio viktiga procent som kommer att arvoderas om vi verkligen vill publicera deras material, svarar Schlyter.
– Har inte kungen skrivit för er?
– Jo, i samband med tsunamin. Alla riksdagspartiledare har skrivit för oss. Och Linda Rosing, Fadde, Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann.
– Jävla rolig mix med Rosing och Schlingmann, ler Dominika.
Okej, nu har ni försökt dra in tre till fem miljoner i ett halvår. Om ni inte får in dem – vad händer då?
– Nu har jag kommit in i bilden, så nu blir det andra bullar, svarar Dominika Peczynski.
Jaha?
– Jag skojar bara.
Carl Olof Schlyter bryter in.
– Det pedagogiska problemet med Sourze är att vi är först. Det finns inget vi kan peka på som säger att vi kommer att lyckas med det här. Vi behöver ett bra gäng.
– Personer med djupa fickor som tror att det går att exportera Sourze och vill leverera Sverige först – en rik snäll onkel, förtydligar Martin Gellerstedt.
Carl Olof, tror du verkligen att ni kan bli större än Aftonbladet?
– Vänd på frågan; tror du att mediekartan kommer att se ut som idag för evigt? Den inställningen kan man inte ha! Så klart att Sourze kan bli större än Aftonbladet.
Och om pengarna inte kommer in?
– Vi får in pengarna. Det finns indikationer på det.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.