... som är teamledare för växeln på Linklaters advokatbyrå. Ni har vunnit SM i telefoni & kundservice – vad har ni gjort för att förtjäna det?
Isabel Moore...
Mest läst i kategorin
– Linklaters ska vara bäst på allt. Då är det självklart att vi ska vara bäst hela vägen. Från juridik, marknad till växel, konferens och kontorsservice.
Vad krävs för att göra ett bra jobb i växeln?
– Att man är glad och positiv och trivs med det man gör. Att man alltid vill hjälpa de som kommer: bud eller klienter. Vi gör ingen skillnad på folk utan alla får samma bemötande.
Hur orkar man vara positiv?
– Det är inte så svårt. Det är roligt att komma till jobbet. Alla som jobbar är trevliga och positiva så det smittar av sig. Det finns ju dagar när man inte är på topp. Men man kan inte låta grinig i telefon – då får man kanske hjälpa till med andra saker.
Vad är det svåraste?
– När någon klient kommer och vi får inte tag på den personen de söker. Då försöker vi jaga rätt på den med sekreterare, mobiler – allt som finns. Det brukar alltid lösa sig.
Och roligast?
– När någon känner igen en på rösten utan att man har nämnt sitt namn. Det är jättetrevligt.
Varför tror du receptionister på myndigheter låter surare än de på företag?
– Det kan vara så att de brukar få sura samtal och tänker: nu kommer ett till utan att tänka på att låter man själv trevlig blir den andra trevligare.
– Man ska le innan man svarar i telefon. Då låter man oftast gladare. Sitter man och är sur när telefonen ringer lyser det igenom.
Hur bemöter du själv en sur person som ringer?
— Jag försöker vara oberörd och övertrevlig.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.