Den sydkoreanska fartygstillverkaren STX Shipbuilding har för avsikt att bygga världens största containerfartyg.
Högt oljepris skapar monsterfartyg
Mest läst i kategorin
Fartygets längd är nära en halv kilometer och ska klara att lasta 22.000 containrar (20-fot).
Som jämförelse har det största containerfartyget idag, Maersk Lines, en beräknad kapacitet på 13.500 containrar.
Enligt fartygstillverkaren kan fartyget utrustas med en eller två maskiner för att komma upp i en hastighet på 24-26 knop.
Det nya fartyget skulle ge bränslebesparingar på 40 procent per fraktad container, uppger bolagets talesman Ho-Jung Kim till nyhetsbrevet Sustainable Shipping.
Han motiverar satsningen på det stora fartyget på att det höga oljepriset är här för att stanna.
STX har ännu inte fått förfrågningar för containerfartyget men antyder att det finns undersökningar som stöder satsningen.
– Vi räknar med ett stort intresse för stora containerfartyg i framtiden, säger Ho-Jung Kim.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.