Samma konsultbolag som hjälper Assa, Apple och Ericsson hjälper de hemlösa i en säljkurs.
Hemlösa får konsult- hjälp på vd-nivå
Mest läst i kategorin
De hemlösa i Stockholm och i Göteborg säljer tidningarna Situation Stockholm och Faktum. Tidningarna kostar 40 kronor styck och säljaren får behålla 20 kronor av dem. De står i ur och skur och försöker sälja tidningarna för att få lön till härbärge eller mat för dagen.
Nu har de fått hjälp genom en säljkurs.
– Vi blev kontaktade av Situation Stockholm och Faktum som samlade in pengar. Men i stället för att ge dem pengar så erbjöd vi dem att hjälpa deras säljare med säljträning. Personligen känner jag ett starkt engagemang för de här människorna som är utsatta. Det här är något som vi absolut skulle vilja fortsätta med eftersom det här ligger oss varmt om hjärtat och för att de var nöjda, säger Fredrik Silfver delägare på konsultföretaget Cordovan Performance.
Konsultbolaget jobbar annars med stora svenska företag som Härjedalskök, Assa, Apple och Ericsson. Kursen som de hemlösa fick hålls för företagens försäljningschefer och vd:ar.
– Vi lärde dem målstyrd försäljning och nyttan med det. Hur man jobbar med mål för sitt jobb och på så sätt nå höga resultat och samtidigt slappna av när man är ledig – få en balans mellan arbete och fritid. Det finns i vår standardreportoar som tränar alla från a till ö i svenskt näringsliv, säger Fredrik Silfver.
– Vi gick igenom säljkraften, alltså grunderna till försäljningen. Hur ett samtal går till, från första kontakten till ett avslut, fortsätter han.
Kursen har pågått under tio veckor och har varvats med teori och praktik. I viss mån har konsultföretaget även varit ute på fältet för att se hur det går till när de hemlösa säljer sina tidningar.
– Tänk på Stefan som står under t-centralen i stressgången, Sveriges ruschigaste plats – där har han valt att stå.
– De har ju verkligen en utsatt situation. De träffar så många människor varje dag och får så mycket nej – de är väldigt starka. De är väldigt innovativa och måste sälja för att överleva. Det tilltalar mig eftersom det finns så mycket lata säljare i dag. Jag skulle gärna anställa en säljare av den här kalibern som de har på Situation Stockholm. De har allt att vinna på att sälja.
Kursen avslutades i förra veckan och alla säljare fick varsitt diplom. Nu går säljarna in i den bästa försäljningsmånaden – december.
– Det blir en uppföljning i januari då vi ska ses igen och titta på effekterna på försäljningen. Det brukar ge 20 till 40 procents försäljningsökning efter den här typen av kurs. Det beror på att säljarna börjar tro på sig själva och sin produkt. Tror de på produkten har de lättare att övertyga kunden om den.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet






