Att läsa nyheter i mobilen skulle kunna bli minst lika stort som webb-tv men mediejättarna vågar inte berätta hur det går.
Hemligt om statistik för mobilsajter
Mest läst i kategorin
Branschorganisationen Sveriges Annonsörer sammanställer statistik om antalet besökare på svenska webbsidor genom KIA-index och arbetar också på att skapa ett index för mobilsajter.
– Vi jobbar på att det ska komma efter sommaren, sa Hans Nordlöv på Sveriges Annonsörer när Realtid.se lanserade sin mobilsajt somras.
– Det har gått lite långsammare än vi trodde, säger han i dag.
De stora mediebolagen vill helt enkelt inte berätta hur det går för deras mobilsajter.
– Vi behöver få fler som hoppar på. Det är det vi väntar på bara, säger Hans Nordlöv.
De som lyckats bra med sina mobilsajter vill gärna att det ska synas.
– Vi är väldigt positiva till ett KIA-index för mobilsajter och vill gärna börja publicera data, säger Johan Liljebo, analytiker på Aftonbladets sajt.
Både Hans Nordlöv och Johan Liljebo hoppas nu på att KIA ska kunna publicera statistiken för mobilsajterna under årets första kvartal.
Tre, fyra procent av Aftonbladets besökare läser sajten i mobiltelefonen enligt Johan Liljebo. Det motsvarar omkring 140.000 läsare i veckan. Johan Liljebo tror att det är mer än för de flesta andra medier och att det är därför som de tiger.
– Hade det varit jättevolymer så hade de redan redovisat det.
De som lyckats sämre dröjer gärna med att rapportera besöksstatistiken.
Microsofts portal MSN är den enda sajt som är större än Aftonbladet i Sverige, möjligen med undantag för fildelningssajten The Pirate Bay som inte får vara med i statistiken.
Med mejltjänsten Hotmail och chattfunktionen Messenger har Microsofts sajter nästan dubbelt så många besökare som Aftonbladet. Ändå vågar de inte visa någon statistik för mobilsajter.
– Generellt är vi alltid positiva till att vara med. Sedan kan det finnas tekniska utmaningar, säger marknadschefen Fredrik Wallner.
– Alla påstår sig vara positiva. Om det verkligen varit affärskritiskt att få ut siffrorna så hade det redan varit ute. Vi är lite mer drivande än övriga, kontrar Johan Liljebo på Aftonbladet.
I dag rapporterar Aftonbladet och SVT hur många som tittar på tv-klipp på sajterna. Webb-tv har vuxit snabbt. Kanske finns det samma möjligheter med mobilsajterna.
– Både webb-tv och kanske ännu mer mobilsajter kommmer att betyda enormt mycket för internetdistribution av medier i framtiden, säger Hans Nordlöv på Sveriges Annonsörer.
– Därför är det viktigt att tidigt lägga en grund för bra framtida mätningar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.