Realtid

Handelsbanken utnyttjar krisen i Kaupthing

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 okt. 2008Publicerad: 10 okt. 2008

I ett pressmeddelande lovar banken 30.000 kronor till alla som känner sig drabbade, men glömmer att påpeka att bara ett konto är drabbat. "Handelsbanken går ut med felaktig information" rasar Finansinspektionen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Handelsbanken har kunder som också har konto på Kaupthing. Eftersom de inte kommer åt sina pengar, har en del av dessa kunder nu problem att lösa vardagen. Det är en mycket olycklig situation, sa Handelsbankens inlåningschef Kai Jokitulppo i ett pressmeddelande i morse.Den formuleringen fick Finansinspektionen att reagera.

– Det är beklagligt om man utnyttjar oron, säger informationschefen Lars Malmström till Realtid.se.

Fanns det någon hos Handelsbanken
som trodde att Kaupthings svenska dotterbolag hindrat svenska kunder från att ta ut sina pengar?

– Nej, nej, nej. Det där är en väldigt olycklig otydlighet, säger Handlesbankens presschef Johan Lagerström till Realtid.se.

”Efter stängningen av Kaupthing Bank har många av Kaupthings svenska kunder nu problem att komma åt sina insatta pengar” heter det i Handelsbankens pressmeddelande.

I själva verket är det bara det isländska bolagets sparkonto Kaupthing Edge som hindrar kunderna att ta ut pengar i upp till en vecka, vilket Realtid.se rapporterade under torsdagen.

– Vi tyckte att det var tydligt. Avsikten var inte på något sätt att skada eller ställa till oreda utan att hjälpa de av våra kunder som nu sitter fast, säger Johan Lagerström, som nu gör avbön i ett nytt pressmeddelande.

– Handelsbanken beklagar det inträffade och ber Kaupthing Bank, dess kunder, medarbetare och ägare om ursäkt, säger koncernchefen Pär Boman.

ANNONS

Inlåningschefen och presschefen formulerade de ursprungliga otydligheterna tillsammans.

– Ja, oh ja. Vi var alla delaktiga, säger Johan Lagerström.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS