Realtid

Han skapar en kedja av släktträd

Helene Rothstein
Uppdaterad: 03 mars 2008Publicerad: 03 mars 2008

David Sacks har grundat den växande communityn Geni.com – ett jättelikt släktträd som förgrenar sig över hela världen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Snart får du ett mejl från en släkting som gått med i Geni.com. En community som påminner om Facebook men som bara är till för familjemedlemmar.

Efter att du tackat ja berikas din inbox med foton från din sysslings bröllop, hennes barns konfirmation och påminnelser som att din pappa fyller år imorgon.

Geni.com är ett virtuellt släktträd. Tanken är att olika familjemedlemmar ska bidra med information om avlägsna och nära släktingar.

I en high-tech-släkt kan trädet snabbt slå ut i blom. Därefter lever det sitt eget liv i takt med att medlemmarna uppdaterar sina förehavanden.

David Sacks grundade Geni.com som lanserades för drygt ett år sedan. Han var tidigare vice vd för PayPal innan företaget såldes till eBay.

Därefter drog han igång produktionsbolaget Sacks Room 9 Entertainment och har bland annat producerat den satiriska långfilmen Thank you for smoking.

Med Geni.com är David Sacks tillbaka i internetvärlden.

– Jag ville själv skapa ett släktträd eftersom jag har släktingar i flera länder: USA, Kanada, Australien, Frankrike, Sydafrika, Tyskland och Israel – vad jag vet hittills, säger han till Realtid.se.

ANNONS

Även om träd byggts förut så anser David Sacks att de var stela i sin karaktär då fokus har legat på det historiska planet.

Till skillnad från förr i tiden – för ett år sedan – när en enslig släktträdsbyggare satt på sin kammare kan alla släktingar som vill hjälpas åt att lägga pusslet.

Geni.com sträcker sig både bakåt, framåt och i sidled. Det går alltså att se din kusins frus släktträd.

– Vi har över tio miljoner registrerade användare över hela världen, säger David Sacks.

– Sverige är faktiskt ett land där vi är stora. Det är bland våra topp-fem-länder. Det är väldigt populärt. Faktiskt oproportionerligt högt.

Vad tror du att det beror på?

– Ingen aning. Ni kanske gillar genealogi mer än andra länder.

David Sacks säger att medelåldern på Geni.com är något högre än i andra sociala nätverk.

ANNONS

– Men alla kan använda det. I en familj finns ju alla åldrar. Det spelar ingen roll om du är 13 eller 70 år.

Efter att David Sacks kom på idén slog han ihop sig med it-entreprenören Alan Braverman.

Investerade gjorde först riskkapitalbolaget Founders Fund som gick in med drygt en miljon dollar. I nästa vända kom riskkapitalbolaget Charles River Ventures med ytterligare tio miljoner dollar.

Tillsammans med ingenjörer utvecklades tjänsten från att vara relativt statisk till att innehålla nya tjänster och finesser – profiler, födelsedagar, foton – med mera.

– Nästa steg är att lägga till en tidslinje för varje släkt där man kan se när någon gifte sig, blev konfirmerad och så vidare.

Geni.com håller också på att utveckla en tjänst så att olika träd ska växa ihop. Teoretiskt sett kan du och din partner vara släkt längre bak i tiden och då ska dessa kunna kopplas samman på ett virtuellt plan.

– En kedja av släktträd.

Det här är inte bara ett nytt sätt att bygga släktträd på. En familj ser ofta annorlunda ut nu jämfört med förr. Vi har låtsaspappor, låtsasbarn, syrrans pappa och hans nya familj.

ANNONS

– Det har stundtals varit ganska komplext. Det kändes lätt i början men visade sig vara ganska svårt och saker har tagit längre tid än vi trodde, säger David Sacks.

Med precision och zoom-verktyget går det dock att se vem som är far till vilket barn.

– Eftersom det inte har hänt så mycket med genealogi på nätet har ett dussintal börjat kopiera oss och försöker göra det hela mer visuellt.

Enligt David Sacks finns Geni.com i över hundra länder. Men sajtspråket är fortfarande engelska. För att växa ytterligare är ett av målen att tjänsten ska finnas på flera språk.

– När du går från ett till två språk är det ganska lätt att gå från två till femton, säger David Sacks.

När beräknar ni gå runt ekonomiskt?

– Nu försöker vi mest växa. 2008 hoppas vi ha fem miljoner medlemmar. Vi vill utveckla ett ny slags media för familjeinformation.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS