Svensk kontorsdesign säljs i Dubai. Ordning & Reda vill expandera i hela Gulf-regionen.
Han satsar på svensk design i Dubai
Mest läst i kategorin
– Vi har öppnat den första butiken, säger Malmöfödde Lars Narfeldt som har bott i Dubai i fem år.
Den första har slagit upp i Dubais finanscentrum.
Den andra slår upp i köpcentrumet Ibn Battuta Mall om en månad.
Varför just Ordning & Reda?
– Jag känner till märket sedan min ungdom i Sverige. Sedan har min fru, med brittisk-libanesisk bakgrund, alltid tyckt mycket om produkterna, säger Lars Narfeldt.
Paret, som träffades när de båda arbetade inom civila avdelningar i FN, fann en nischmarknad under sin tid i Afghanistan. De slutade båda på FN och startade upp företaget RA International i Afghanistan samt Sudan och senare andra krigsdrabbade länder som behöver hjälp med att bygga upp sin kraschade infrastruktur.
– Vi bodde i Afghanistan och Dubai kändes som naturlig plattform. Vi driver en rad olika bolag och började etablera oss i Sudan.
På senare år har de, under holdingbolaget Duncan
Narfeldt Group där även RA International ingår, bildat det handelsbolaget Kollektion som fokuserar på att bli återförsäljare av svensk design och svenska varumärken i Gulfområdet.
Genom företaget Kollektion säljer de bland annat Eco Borås Tapeter och Sjöö Sandströms exklusiva klockor.
Är inte svensk design lite väl avskalad för Gulfområdet?
– Inte nu längre, menar Lars och berättar att den senaste asiatisk inspirerade inredningsstilen med mörka slitna träslag och guld har bytts ut till en mer sparsmakad och ren stil.
För Ordning & Redas
del har de också fått ett franchisingavtal som avser hela Gulfen.
Den som nu öppnats i finanskvarteren har fokus fungerar mycket på business- to business och ska locka andra franchisetagare.
Ordning & Reda har blivit kontaktade från intressenter i området tidigare.
– Men det blev inget. När vi dök upp; svenskar med bra kunskap om regionen föll det på plats.
Enligt vd Annette Järnefelt så arbetar Överhuvudtaget arbetar Ordning & Reda inte med uppsökande kontakt.
– Vi tar det i den ordningen. Vi följer inte en strategisk plan. Dyker det upp någonting så tittar vi på det. Vi har den förmånen, säger hon.
– I Dubai har vi fått positiva reaktioner, berättar Lars som menar att det bland annat beror på produkternas kvalitet som är ovanlig i området.
– Designen är enkel och vacker och sedan skiljer sig vår svenska personal från andra affärers underbetalda säljare.
För Ordning & Reda-butikerna vänder de sig inte mot någon särskild målgrupp.
– Traditionellt sett är de flesta kunder kvinnor och folk i arkitektyrket samt pr.
Det är inte uppenbart att dra igång en ny produkt mitt i finanskrisen. Men Lars Narfeldt är inte orolig.
– Hyrorna har i princip halverats och det är bra att bygga ett varumärke i en lågkonjunktur som vi förhoppningsvis kan driva vidare när det vänder, säger han.
– Den stigande arbetslösheten har vidare lett till ett större utbud av kvalificerad personal. Det finns bra retailfolk just nu. Vi är ganska optimistiska.
Vilket blir nästa land?
– Vi siktar mot en tredje butik i Dubai i början av nästa år, efter det Abu Dhabi och Saudiarabien.







