Den svenske affärsjuristen och M&A-specialisten gör tvärtom – och startar skivbolag.
Han går från M&A till R&R
Mest läst i kategorin
Först ut: en skiva med Max Martin, Papa Dee och Louise Hoffsten – och Fame Factory-stjärnan han snodde från Bert Karlsson.
Peter Näslund, 45, är advokat och delägare i DLA Nordic, bland de främsta i Sverige på affärsjuridik. Bland kunderna finns jättar som Boliden och Riksbyggen. Nyligen biträdde byrån Folksam i samband med Swedbanks nyemission.
Ja, DLA Nordic räknas som en av de största affärsjuridiska fullservicebyråerna i landet med strax över hundratalet anställda. Näslund har varit där i 15 år nu.
Men Peter Näslund har en annan passion också. Musik.
– Jag har ett stort musikintresse. När jag blev 30 beklagade jag mig att jag aldrig kom i gång med att spela gitarr – det har alltid varit en dröm för mig. Så när jag var i 40-årsåldern började till slut att spela gitarr. Och en dag hörde jag Ian Haugland på Rockklassiker som efterlyser alla människor som aldrig kommit i gång, till en rockusåpa. Jag kände direkt att ”det är jag, här har ni gitarristen i bandet”. Det var tydligen ett lätt val bland alla 20-åringar – här hade de en 40-årig tvåbarnspappa som dessutom är advokat, säger Peter Näslund och ler åt minnet.
Det resulterade i en livespelning med rockusåpans band Rookie Stars, iklädd dubbelknäppt kostym. Rockadvokaten var född.
– Min gitarrlärare skulle arrangera några konserter på Cirkus och frågade om jag ville hjälpa till. Jag är ju ingen arrangör men det slutade med att jag hand om det rent organisatoriska kring tre hyllningskonserter till John Lennon i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ett utsålt Cirkus med stående ovationer var en fantastisk känsla, säger Peter Näslund som fick blodad tand.
Heltidsplusarbetaren och tvåbarnspappan bestämde sig för att klämma in R&R och R&B vid sidan av all M&A och PS3. Namnet var givet: Legal Records.
– Att det blev ett skivbolag och musikförlag också beror på att Sulo från Diamond Dogs är så bra och att det finns så många trevliga människor i branschen. Sulo var inte nöjd med det kontrakt han hade och bad mig titta på det. Det slutade med att jag över hans kontrakt.
Realtid.se frågar hur Peter Näslund hinner med allt och får svaret att han sover mindre än de flesta men att det funkar bra.
– Jag har barnen halva tiden men jag har en bra kompisrelation med mamman. Vi bor 150 meter från varandra i Skurusundet i Nacka. Hon gillar ju reggae så det funkade inte alls mellan oss, säger Peter Näslund och skrattar.
– Från början är jag från Helsingborg, därav Wilmer X. Att få gå in i studion med Nisse Hellberg när han bränner av Om en hund mådde så här på engelska med Sulo är ju bara toppen.
Andra gäster på Sulos precis släppta cd Hear me out är Louise Hoffsten, Max Martin och Papa Dee. Duetten med Fame Factory-bekanta Sara Löfgren har redan snurrat på bra i radio.
– Rent administrativt och juridiskt är det ganska lätt att starta bolag och registrera det. Där är jag inte det minsta rädd. Men sedan är det också så att det finns mycket plats att ta på en marknad som är förvirrad och på nedåtgående. Det är ingen slump att väldigt många etablerade artister söker sig till nya lösningar, till bolag och människor som är entusiastiska och engagerade.
– Intäktsbilden har ju förändrats. Då är det bra att som jag komma in med helt öppna ögon. På kostnadshåll är de större bolagen mer trögfotade, säger Peter Näslund.
Promotion och distribution har han lagt ut – ”outsourcat” på dubbelknäppt rockadvokat-lingo – på firman Big Is Promotion.
I slutet av november släpps Soul folks, en liveskiva från hyllningsshowen till soullegenden Sam Cooke. På den medverkar förutom Sulo och Hoffsten namn som Weeping Willows-sångaren Magnus Carlsson, Pernilla Andersson, folk från The Boppers och The Hellacopters.
I januari eller februari kommer en singel och i april ett album från Sara Löfgren, som Peter Näslund snodde från Bert Karlssons stall. Rakt framför näsan på Skara-mogulen. En mogul som inte ens släppte Fame Factory-damens redan inspelade, andra album. Trots att debuten sålde i 60.000 exemplar.
– Hon sjöng duett med Sulo, det var så vi kom i kontakt. Sara tyckte att det var spännande med ett mindre, oberoende bolag. Att jag har en ärlig entusiasm inför musiken. Jag sneglar inte på vad som kan tänkas sälja mest eller så. I dag kan jag inte ge ut något som jag inte själv tycker om. Ha ha, det här lär jag få äta upp!
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.