Livsmedelskedjan Coop ökade sin försäljning av ekologiska produkter med 43 procent under årets tre första månader.
Gröna varor på högvarv hos Coop
Mest läst i kategorin
Om den siffran håller i sig under resten av året betyder det att värdet av Coops försäljning av ekologiska varor kommer att passera 1,3 miljarder kronor i år, enligt beräkningar gjorda av nyhetsbrevet Ekoweb.
– Det är fantastiskt bra siffror. Vi hade kunnat sälja ännu mer om det inte hade varit brist på ekologiska varor, säger Märit Wikström, pressansvarig på Coop, till Realtid.se.
Enligt henne ligger det senaste årets klimatdebatt bakom den kraftiga skjutsen för ekovaror.
– När vi frågar kunderna varför de köper ekologiskt så säger de att de både vill rädda sig själva och världen. Sedan tycker många att de ekologiska produkterna smakar godare.
Coop försöker nu locka fler svenska odlare att odla ekologiskt.
– Vi talar om för dem hur mycket vi kan sälja om de ställer om till ekologisk produktion, säger Märit Wikström.
Coop har ett ekologiskt sortiment på totalt 1.302 artiklar och är därmed störst bland de svenska livsmedelskedjorna.
Mest sålde frukt, grönt och kött.
– De ekologiska bananerna har gått upp väldigt mycket då de sålts till samma pris som vanliga bananer, säger hon.
Under 2007 ökade Coops försäljning av ekologiska produkter med 18 procent, året innan med 6 procent.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.