Vägverket vann i länsrätten och Joakim Jardenberg får inte längre köra omkring i en bil med ordet GOOGLE på registreringsskylten.
Googlebilen finns inte mer
Mest läst i kategorin
Joakim ger upp sin kamp mot myndigheterna. Det tog 1,5 år för länsrätten i Örebro att komma med sin dom.
– Rätten är ute och cyklar. Konsekvenserna kan bli uppseendeväckande, säger Joakim Jardenberg, tidigare utvecklingschef på Helsingborgs Dagblad, numera vd för utvecklingsbolaget Mindpark.
Det började som en utmaning mot varumärkesrätten. Joakim gillar Google och deras tjänster. Men han reagerar ibland på försvaret av varumärken in absurdum. Därför bloggade han stolt om sina Googleskyltar och hur lite koll samhället egentligen har på varumärkesrätten.
Men Google reagerade, klagade hos Vägverket som återkallade skyltarna – något som normalt sett inte går att göra. Förvaltningslagens bestämmelser är att myndighetsbeslut som är gynnande för enskild inte kan ändras till nackdel. Det var därför som Jardenberg, med hjälp av en hel rad förvaltningsjurister som engagerat sig ideellt, överklagade vägverkets beslut.
När nu länsrätten ger Vägverket rätt, är det med krumbukter i domskälen som både Jardenberg och förvaltningsspecialister Realtid.se pratat med uppfattar som märkliga.
– Vägverket har inte möjlighet att ändra sitt beslut om personliga skyltar. Ändringen är till nackdel för Jardenberg och därför otillåten. Även om skylten bara har affektionsvärde så är ändringen till nackdel, säger Lars Bejstam, docent i förvaltningsrätt vid Umeå universitet och uttrycker förvåning över länsrättens dom.
I domen står
”Rätten att använda personliga fordonsskyltar påverkar inte på något sätt möjligheten för den enskilde att bruka sitt fordon”. Detta tillsammans med att Jardenberg får tillbaka de 6000 kronor skyltarna kostat, anser rätten innebära att det ursprungliga beslutet inte var ett sådant gynnande beslut som inte går att ändra.
– Det är ruttet och jag hoppas någon annan orkar driva sådana här frågor vidare. Det här började för mig som en kul grej, nu är det bara tråkigt och ger en massa negativ energi och det har jag inte tid med, säger Joakim Jardenberg.
Redan från början ansåg Vägverket att de gjort fel. De skyllde på bristande rutiner och engelskakunskaper. Ordet Google var inte det vardagliga engelska ord de normalt godkänner. Men en person i Munka-Ljungby kör i en Saab 9-3 Turbo det står APPLE på. Och en person i Jönköping rattar en Chrysler Voyager med skylten DISNEY. Andra skyltar: AJAX, BAMSE, SJ, JAGUAR, osv. Det är inte alltid lätt att förstå principen bakom besluten hos vägverket,
Joakim Jardenberg anser även att det var fel av Google att klaga, istället för att uppskatta att få gratis reklamplats. Han tycker att alltför många har en skev bild av hur man ska hantera varumärkesfrågor:
– Det är viktigare att bygga upp en lojal skara anhängare än att skramla med advokater, säger han till Realtid.se.
Tomas Carlsson
Frilansjournalist
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.