UPPDATERAD Birgitta riskerar inkasso om hon inte får betala sina 199 kronor och 38 öre.
Google, var är du?

Mest läst i kategorin
Birgitta Fransson har en skuld till Google. Google vill ha betalt. Birgitta vill betala.
”Det är bara det att det det inte går”, skrev hon i en insändare till Dagens Nyheter i fredags som nu väckt gensvar bland många.
Birgitta har nämligen raderat sitt Google-konto.
Det är en otänkbar åtgärd för Google. Utan konto går det inte att logga in och då går det inte heller att betala för varje gång någon klickat på Googles annonser för Birgittas sajt med tjänsten Adwords. Det kreditkort Birgitta uppgav när hon tecknade avtalet med Google har gått ut och företaget kan därför inte själva ta pengar från hennes bankkonto.
Birgitta har surfat runt på internetjättens hjälp-sidor för att hitta ett sätt att betala.
”Var den här informationen till hjälp?”, frågar Google.
”Nej”, klickar Birgitta.
Hon läser Googles mission statement: ”1. Fokusera på användaren, så ordnar sig allt annat.”
Hon hittar ett telefonnummer till Googles fantastiska Stockholmskontor vid centralstationen, men där finns det ingen som vill ha med användarna att göra.
Tillbaka på nätet hittar hon sidan ”Kontakta oss”.
– Som faktiskt är en blogg där användare söker svar på frågor och bara får svar av andra missnöjda användare, säger Birgitta.
– För säkerhets skull har dom alltså avskurit varje möjlighet för en användare att komma i kontakt med dem.
Realtid.se läser de många påminnelsemejlen från företaget som värderas till 190 miljarder dollar på börsen. Och Birgittas allt mer desperata svar om försöken att betala 199 kronor och 38 öre.
Strax efter att Dagens Nyheter publicerat blir Birgitta uppringd av en svensk medarbetare, Torbjörn.
Torbjörn vill att Birgitta ska skaffa ett nytt konto hos Google och sedan uppge sitt kreditkortsnummer på internet. Det vill inte Birtitta.
Torbjörn lägger på och ringer upp lite senare med tre alternativ:
1. Faxa till Google.
2. Check.
– Har jag inte använt de senaste 20 åren, säger Birgitta.
3. Banköverföring.
Många företag klarar ju att ta emot pengar från en bank. Men Google behöver en skärmdump också. Birgitta måste skicka en bild av hur det ser ut på hennes bildskärm när hon betalar med sin internetbank.
Birgitta väljer alternativ tre och inväntar instruktioner.
För att slippa en plump i protokollet hos kronofogden skriver hon till Länsstyrelsen och ber att få deponera beloppet enligt lagen om nedsättning av pengar hos myndighet.
Torbjörn mejlar nu Googles kontonummer (se faktaruta).
Google omsatte uppskattningsvis 1,5 miljarder kronor i Sverige 2009, men det syns inte i de svenska boksluten. Google fakturerar via lågskattelandet Irland för att slippa betala skatt i Sverige. Därmed spar Google hundratals miljoner kronor.
Birgitta kan nu överföra pengarna på internet (gratis med hennes bank inom EU upp till 50 euro) eller på bankkontor för någon hundralapp extra.
– Ja, vi har försökt lösa det på ett så smidigt sätt som möjligt, säger Googles informationschef Andreas Svenungsson.
Google har i efterhand hjälpt Birgitta att avsluta reklamavtalet genom att ”avaktivera Adwords-kontot”.
– Vi är glada att detta något ovanliga problem löste sig hyfsat snabbt ändå, säger Andreas Svenungsson.






