PARIS Fredrika Stahl är ett nytt svenskt stjärnskott på den franska jazzhimlen.
Fredrika Stahl gör succé i Frankrike
Mest läst i kategorin
På kort tid har hennes debutskiva blivit en bästsäljare. I nästa vecka släpps skivan i Sverige. Realtid.se:s utsände träffade henne i Paris.
För två månader sedan utgavs skivan ”A fraction of You” med den helt okända jazzsångerskan Fredrika Stahl. I dag är detta en av de fem mest sålda skivorna hos Fnac, som helt dominerar skivförsäljningen i Frankrike.
Framöver är Fredrika inbokad lite varstans. I slutet av juni är hennes grupp förband till Herbie Hancock på jazzfestivalen i Enghien-les-Bains.
Hur förklarar du denna snabba framgång?
– Det viktigaste är att jag har haft skickliga rådgivare, säger Fredrika Stahl till Realtid.se
Historien om hur hon blev ett namn handlar delvis om tillfälligheter – eller för att ta det från början:
Fredrika Stahl växte upp i Frankrike. När hon var 12 år återvände familjen till Sverige, närmare bestämt till Helsingborg. Där tog Fredrika studentexamen. Sedan återvände hon till Frankrike för något som var tänkt att bli ett sabbatsår.
Fredrika jobbade som dansös på en liten musikteater och däremellan på en pub i Saint-Germain-en-Laye – orten där hon hade vuxit upp och där familjen har kvar en liten etta.
Strax innan sabbatsåret var till ända, råkade Fredrika träffa en producent inom musikbranschen. För honom berättade hon om sitt stora fritidsintresse – att skriva låtar. Han fick lyssna på några av dem och tände direkt.
Producenten sammanförde Fredrika med fem väletablerade jazzmusiker. Resultatet av samarbetet blev en demoskiva.
Ett flertal skivbolag fick erbjudande om att ge ut skivan. Alla var intresserade, men ändå lite tveksamma eftersom stilen var svårplacerad: en blandning av jazz, pop och folk.
Efter ett och ett halvt år beslutade Fredrika och producenten att själva trycka upp skivan och sedan överlämna den till en oberoende distributör.
Just när detta blivit gjort – bara någon dag efter det att alla kartongerna med skivor hade anlänt – ringde Sony och meddelade att man ville ge ut skivan.
Sedan dess har det gått av sig självt – eller rättare sagt: det har gått tack vare god lansering på Fnac-varuhusen.
Fredrikas producent lyckades tidigt ordna ett samarbetsavtal med Fnac. Detta samarbetsavtal har bland annat inneburit att skivan massexponeras i affärerna och att Fredrika har fått framträda i sammanhang där Fnac är medarrangör.
Själv tror Fredrika att Fnac tog sig an skivan just tack vare den intressanta stilblandningen:
–Det som från början var ett problem – har nu blivit den stora styrkan. Dessutom är det en styrka att de medverkande på skivan tillhör skilda generationer och har olika kulturbakgrund.
Fredrika är bara 21 år. Hennes medmusiker är 45–60 år och härstammar samtliga från olika länder.
–Jag tycker man känner dessa skillnader i musiken, säger Fredrika Stahl.
På onsdag, den 14 juni, släpps skivan i Sverige och Norge.
Till hösten är det sedan dags för lansering i USA, Japan, Korea och eventuellt i Tyskland.
Stefan Andersson
frilansjournalist
Paris




