ALMARE STÄKET: Ett storbråk inom polosporten har brutit ut.
Fräck kupp bakom årets stora hästpolotävling
Mest läst i kategorin
Realtid.se kan avslöja hur mediebolaget Adcitymedia har kuppat och snott varumärket och namnet Scandinavian Polo Open som hästpoloägaren Johan Seth skapat.
Johan Seth är vd för Almare Stäket Herrgård AB och Almare Stäket Polo Country Club, nordväst om Stockholm. Sedan 1998 har han arbetat för att få in hästpolon till Sverige. År 2000 ordnade han en turnering som han döpte till Scandinavian Polo Open och fortsatte år efter år med succén.
2004 kontaktade mediebolaget Adcitymedia Almare Stäket. De skrev ett avtal med varandra som fungerade bra ända tills 2007, enligt Johan Seth.
De första tre åren hade parterna ett avtal där Almare Stäket och Adcitymedia, (A City Media AB) delade lika på både kostnader och inkomster. Men år 2007 ville mediebolaget ändra villkoren och vara först med att ta ut 25 procent av intäkterna och sedan dra av alla kostnader. Därefter skulle bolagen dela lika.
– Då kan du räkna ut att det inte blev något över till oss. De sänkte då till 10 procent, men vi sa aldrig, säger Johan Seth.
Avtalet för 2007 blev ändå av. Adcitymedia fick sponsorintäkterna och biljettintäkterna medan Almare Stäket fick 200.000 kronor.
Hästpolo-turneringen på Almare Stäket 2007 var en succé. Men varken besökare eller sponsorer märker av spänningen som lurar bakom arrangörerna. Ett tre-årigt samarbete knakade i fogarna.
– De tyckte att vi begärde för mycket och det hade de inte råd med. Vi begärde 400.000 plus varumärket till det här året, säger Johan Seth.
Mediebolaget Adcitymedia hade dock redan bestämt sig. De valde att registrera sig som ägare av varumärket. På logotypen står namnet Scandinavian Polo Open.
– Varumärket är vårt och det är registrerat på oss, det registrerade vi förra året, säger Martin Askne, projektledare på Adcitymedia.
– Det är klart att Johan har synpunkter på det och det får han gärna ha.
Men Johan Seth har ju använt sig av Scandinavian Polo Open sedan år 2000.
– Ja, men hur som helst så är vi registrerade ägare sen förra året, fortsätter han.
Enligt Martin Askne är det mediebolaget som har beställt och betalat för logotypen och därför tar de med sig den när avtalet mellan Adcitymedia och Almare Stäket nu är avslutat.
Men Johan Seth har en annan uppfattning.
– Vi hade det här varumärket och använde det när Adcitymedia kom in 2004. Då fick vi in klädsponsorn Berkeley som ville ändra lite på märket för att det skulle passa till kläderna. Jag anser att det här är mitt märke som det här företaget har gjort och jag har godkänt. Förra året använde vi exakt samma märke men la till Scandinavian Polo Open i märket. Det är exakt samma märke som vi hade när vi startade år 2000, säger Johan Seth.
Hur kommer det sig att ni väljer samma märke som Johan Seth har gjort?
– Logotypen är definitivt vår. Den har vi framställt och utvecklat. Den har inte han varit inblandad i. Han har sin Almare stäket-logga och den är inte alls lik vår, säger Martin Askne.
Johan Seth räknar på fingrarna när han berättar hur mediebolaget tagit hans namn, hans märke och hela hans dag som han beskriver som årets fest.
– De har tagit exakt samma datum också, säger han.
De lyxiga klocktillverkarna Jaeger le Coultre blev Scandinavian Polo Opens huvudsponsor redan 2007 och har skrivit ett kontrakt på tre år.
– Det är klart att jag var blåögd, det skulle finnas ett kontrakt mellan oss och Jaeger le Coultre också så att man inte skulle kunnat lura varandra. Nu kan de kan inte dra sig ur eftersom de har kontrakt med varandra. Vår andra sponsor Bollinger vill dra sig ur, de känner sig lurade, säger Johan Seth.
Jaeger le Coultre och har omedvetet följt med mediebolagets vändning. När mediebolaget använder sig av samma namn, samma logga och samma datum är det inte lätt för sponsorerna att veta att det skett några förändringar.
Så här säger Adcitymedia när Realtid.se först får kontakt med dem, utan att berätta att tidningen vet om att avtalet brutits:
– Den stora förändringen är att vi har flyttat hela eventet till Gärdet. Det har vi gjort för att nå en bredare publik helt enkelt. Annars är det inga andra förändringar, vi kommer bara kunna ta in fler folk, säger Martin Askne.
Vet sponsorerna om vilka förändringar som har ägt rum?
– Ja, det vet de om. Vi kontaktade dem direkt när det blev klart att vi skulle vara på Gärdet för två månader sedan. De är självklart glada, det här ger dem fler möjligheter att synas. Jaeger Le Coluture är en av de största sponsorerna vi har och de var informerade långt innan dess, säger Martin Askne.
När Realtid.se kontaktar Jaeger le Coultre svarar de att de ännu inte har fått någon inbjudan till evenemanget men har ett sponsoravtal för 2008. Hästpolo är en bärande del av klocktillverkarens marknadsstrategi och traditionsfyllda historia.
Inte heller Bollinger som är en av sponsorerna kände till de nya förändringarna inför Scandinavian Polo Open 2008.
– Jag trodde jag kände till Scandinavian Polo Open. Men jag har inte fått klart för mig förrän inbjudan kom att den var ändrad. Jag fick inbjudan till kungliga Djurgården helt plötsligt. Jag trodde den skulle vara på Almare Stäket. Det var nytt för mig, säger Carin Widoff produktchef på Arvid Nordqvist som ansvarar för Bollingers marknadsföring i Sverige.
Patrick Boutellier, Jaeger-leCoultres skandinavienchef, berättar att de inte heller hört talas om konflikten mellan Almare Stäket och Adcitymedia.
– Jag känner Johan. Vi har träffats flera gånger i Stockholm och Argentina, säger Patrick Boutellier.
Johan Seth har sedan 1998 då han började med hästpolon i Sverige rest varje år till Argentina för att finna hästar och hästskötare därifrån. I Argentina är hästpolon en stor sport och landet är därför bästa stället att finna hästskötare på, enligt Johan Seth.
– Jaeger är en jättebra sponsor. De är en av de stora huvudsponsorerna inom hästpolon som sponsrar Argentinas bästa lag i bästa turneringen. Utan dem hade Adcitymedia inte haft något att komma med, säger Johan Seth.
Han har nu kontaktat en advokatbyrå för att få hjälp att få tillbaka sitt varumärke. Sin turnering på Almare Stäket blir fortfarande av den 22-23 augusti, precis som de senaste nio åren. Denna gång utan sponsorer.
Sara Johansson
David Hässler
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.