Försvarsmakten slussar in unga tjejer i näringslivet med hjälp av kändisprofiler som modejournalisten Sofi Fahrman.
Försvarsmakten drillar tjejer på privat elitkurs
Mest läst i kategorin
Försvarsmaktens samarbete sker ihop med Stockholmsföretaget Lifeleader Academy.
Det börjar med ett två veckor långt utbildningsinternat nu i sommar på Sätra Brunn nära Stockholm. Därefter blir det vidareutbildning i olika steg med en karriärskonsult inblandad.
På internatet blir det en hel del överlevnadsövningar. Syftet med övningarna är att testa tjejernas förmågor under svåra förutsättningar samtidigt som de ska bli trygga i att samarbeta med varandra. Dessutom kommer två kvinnliga deltagare från den svenska styrkan Juliette i Afghanistan att dela med sig av sina erfarenheter.
– Försvarsmakten, precis som näringslivet, söker de bästa och mest ambitiösa tjejerna. Vi vill dela med oss av vår erfarenhet som ofta är reserverad för killar, säger kapten Annika Ivner på Försvarsmakten, till Realtid.se.
Målet med utbildningen är att ge tjejerna som antas spetskompetens och en grund för att kunna påverka sin egen framtid och bli det de drömmer om. Oavsett om de vill bli läkare, lärare, egna företagare, journalister, officerare eller skådespelare. Det säger Suzanne Hugoson på Lifeleader Academy.
– Samarbetet med Försvarsmakten är ett viktigt moment i utbildningen och ett positivt
ställningstagande av Försvarsmakten för unga tjejer. De kommer att utvecklas enormt mycket och de får också ett fantastiskt nätverk för framtiden, säger hon.
Uttagningen till Lifeleader Academys platser sker i det första steget med betyg, personligt ansökningsbrev och ett frågeformulär. Därefter intervjuas de som möter kriterierna per telefon
innan den slutgiltiga gruppen på 20 tjejer tas ut.
Flera kändisprofiler kommer att ge sina erfarenheter på internatet, till exempel Aftonbladets modejournalist Sofi Fahrman, tidigare tennisproffset Åsa Svensson och före detta utrikesministern Lena Hjelm-Wallén.
Kursen kostar 14.800 kronor. Hur har de råd med det?
– Jag tror att det finns många tjejer som tycker att det är värt att lägga pengar på det här. Vi har också skapat samarbeten med företag som vi tror är beredda att sponsra tjejerna ekonomiskt längre fram.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.