Realtid

Flyget in i EU:s utsläppshandel

administrator
administrator
Uppdaterad: 24 okt. 2008Publicerad: 24 okt. 2008

EU-länderna gav på fredagen grönt ljus till att ta med flyget i systemet för utsläppshandel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Från 2012 får branschen krav på sig att minska sina koldioxidutsläpp och köpa en viss del av rätterna.

EU-ländernas regeringar har nu satt punkt för en segdragen lagstiftningsprocess om att inkludera flygbolagen i handeln med utsläppsrätter. Målet är att branschen, som står för växande utsläpp i unionen, också ska vara med och bidra nu när EU har föresatt sig att minska koldioxidutsläppen med 20 procent fram till 2020.

Från den 1 januari 2012 kommer alla flyg som startar eller landar på en flygplats i EU att ingå i systemet. Det gäller även flygbolag som är baserade någon annanstans i världen, vilket har orsakat högljudda protester från andra sidan Atlanten.

Även europeiska flygbolag och internationella flygorganisationer har protesterat mot planerna eftersom de anser att branschen har nog med problem för tillfället, till exempel höga bränslepriser och en annalkande lågkonjunktur.

De tillåtna utsläppen 2012 kommer att motsvara 97 procent av de genomsnittliga utsläppen under åren 2004-2006. Från 2013 ska de ner till 95 procent.

Utsläppsrätterna kommer till största delen att delas ut gratis. Flygbolag som är duktiga på att få ner utsläppen kan då sälja de rättigheter de inte behöver och göra sig en vinst. 15 procent av rättigheterna ska dock säljas på auktion.

Medlemsländerna får själva bestämma vad de ska göra med intäkterna från auktionerna, men enligt direktivet bör de användas för olika klimatåtgärder.

Flyg som används i räddningstjänsten, för militära syften eller liknande undantas från systemet.

ANNONS

Medlemsländerna har nu tolv månader på sig att införa direktivet i den nationella lagstiftningen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS