Filippa K är inte ensamma att nobba "Fashion week by Berns". En tredjedel av modebolagen har tackat nej.
Filippa K dissar modeveckan
Mest läst i kategorin
– Vi är inte missnöjda egentligen men vi behöver en mer internationell arena. Den dag arrangemanget visar på fler besök från internationell modepress kommer vi kanske tillbaka, säger Eva Bodin, marknadschef på Filippa K till DI.
Trots att det bara är två veckor kvar tills modeveckan på nattklubben Berns i Stockholm ska börja är inte schemat klart ännu där ett tiotal bolag saknas, enligt DI.
– Vi har inte bestämt ännu om vi ska vara med, säger Karin Söderlind, en av modehuset Dagmars grundare till DI.
Hon berättar att det är svårt att få sponsring i år, vilket gör att de mindre modebolagen får det väldigt svårt.
Fler bolag vittnar om att även kostnaden stigit från förra året, vilket är orsaken till att de inte ställer upp.
Även det kända modebolaget Björn Borg nobbar modeveckan.
De aktörer som fortfarande är intresserade av modeveckan är Tiger, Cheap Monday och Acne.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.