Sajten byter skepnad för att lyfta fram det som fungerar ur myllret av socialt tingel tangel.
Facebook vårstädar
Mest läst i kategorin
Användarna kommer att få sin hemsida uppdelad i fyra flikar: feed, info, photos och applications.
Företaget berättade om förändringarna för media igår.
Feed blir som en blogg med det senaste innehållet som användaren lagt upp. Under de övriga flikarna stuvas allt som inte är dagsaktuellt undan, inklusive hemmasnickrade tillämpningar och finesser.
– Det här kommer att lyfta fram de applikationer som engagerar på ett djupt och meningsfullt sätt, sa Chamath Palihapitiya på Facebook.
– Applikationer som är mer statiska till sin natur kanske inte kommer att klara sig lika bra som de gjort i det nuvarande ekosystemet.
Förändringen var nödvändig. Användarnas alltmer vildvuxna hemsidor har till slut kvävt aktiviteten. Det nya utseendet kan ses som ett försök att blåsa liv i ett falnande intresse.
Pröva-på-hypen kring Facebook avtog redan för ett år sedan, konstaterar branschsajten Mashable. Den avmattning som kommer nu beror snarare på att de engagerade användarna hittar andra alternativ.
Konkurrenter som Netlog har vunnit marknadsandelar på att erbjuda ett rent och snyggt gränssnitt.
Det senaste året har Facebook växt med 56 procent i USA – betydlig långsammare än under samma period året innan. Då var tillväxten 98 procen, nästan en fördubbling.
Facebook hade 24,9 miljoner besökare i USA i mars, men bara 22,4 miljoner i april, enligt analysföretaget Nielsen Online.
Myspace hade mer än dubbelt så många besökare, Linkedin knappt hälften.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.