Att sociala nätverk och musik hänger intimt samman är ingen nyhet. Men att Facebook skulle ha en musikbutik på gång är det definitivt. I samarbete med tungviktare.
Facebook startar musikbutik

Mest läst i kategorin
Facebook gick i augusti förbi MySpace i antal unika besökare. Nu blir snacket om att det sociala nätverket ska satsa på musik allt starkare.
Förra månaden sjösatte MySpace slutligen sin MySpace Music. Till en början möttes satsningen på de stora bolagen av de oberoende independentbolagens ilska.
MySpace har ju länge varit känt som hemvist åt oberoende skivbolag och artister, som verkar utanför de multinationella bolagsjättarnas system. Framgångssagor som brittiska gruppen Arctic Monkeys har bjudit på tydliga exempel på att det fungerar.
News Corp. köpte upp MySpace och i september smällde sajten till. Här skulle det minsann vara en veritabel social bikupa. Upp med en katalog om 5 miljoner låtar som går att ladda ned eller streama. Låtar från samtliga storbolag, och kanske inte tillräckligt många indie-etiketter.
Hittills har Facebook inte fejsat MySpace utmaning om satsningen på musik. Facebookanvändare har i och för sig kunnat bli ”fans” till exempelvis musiker eller produkter.
En nyligen öppnad plattform möjliggör dock att streama musik och pracka på vänner favoritartister via apps som Rhapsody och iLike. Den senare uppges ha 5 miljoner användare månatligen.
Nu säger dock insiderkällor att Facebook har sin motsvarighet till MySpace Music redo att rulla. Alla detaljer är inte klara. Men New York Post och Ars Technica beskriver något väsenskilt från MySpace.
En av de stora strukturella skillnaderna kan komma att grundas på det faktum att Facebook-vd:n Mark Zuckerberg inte brukar vara så tänd på att dela med sig av kontrollen över bolaget och dess intäkter på samma sätt som MySpace gjorde för att skapa sin musikbutik.
Kännare tror att Facebooks projekt antagligen kommer att samarbeta med redan etablerade tjänster som iTunes, Amazon – eller varför inte Reals Rhapsody. Då skulle skulle arbetet med licensiering och annat byråkratiskt redan vara avklarat av samarbetspartner.
För att Facebook ska lyckas bör de förstå vikten av att tillåta användarna ta med sig data till andra sajter och tjänster, så som plattformen Facebook Connect möjliggör, anser branschkännare.
Källor: New York Post, Ars Technica, Com Score.