Europeiska långtradaråkerier ska betala för de föroreningar de orsakar, för trafikstockningar och för det oväsen de bidrar till.
EU vill vässa klorna mot åkerier
Mest läst i kategorin
Ett långt framskridet förslag med den innebörden finslipas nu av EU-kommissionen.
– Det ser ut som det kan bli en våldsam debatt de kommande månaderna med vissa länder som slår bakut vid varje tanke på särskilda miljövägtullar av det här slaget, konstaterade en talesman som står EU:s transportkommissionär Jacques Barrot nära då unionens kommunikations- och transportministrar träffades i ordförandelandet Slovenien på måndagen.
Barrot vill med förslaget att åkerierna ska motiveras att skaffa sig mer miljövänliga fordon, samtidigt som han genom att försvåra för långtradartransporterna försöker stötta andra mer miljövänliga transportformer, exempelvis järnvägen.
Tvådagarsmötet i Slovenien handlar om att förbereda medlemsländernas ansvariga ministrar på att förslaget nu är på gång – senare kommer arbetet med detaljerna om hur systemet ska fungera i praktiken att hamras in.
Om tanken på att införa gemensamma miljövägtullar möter visst motstånd i dag bland vissa medlemsländer så var blotta tanken på dylika närmast ett rött skynke för bara några år sedan.
Men hos EU-länderna – liksom hos många andra – har miljöfrågorna seglat upp högst på dagordningen de senaste två åren. Unionen har också förbundit sig att minska utsläppen av växthusgaser med 20 procent i förhållande till 1990-talets nivåer.
För närvarande går tre fjärdedelar av alla varutransporter inom EU på vägarna.
I juni hoppas EU-kommissionen kunna presentera sitt förslag.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.