Bilar som säljs inom EU år 2020 måste förbruka avsevärt mycket mindre bränsle än dagens konventionella bilar.
EU vill chocksänka bilarnas utsläpp
Mest läst i kategorin
Det är Guido Sacconi, italiensk politiker och ledamot i Europaparlamentet, som nu drar åt tumskruven på världens biltillverkare.
Han utarbetar ett lagförslag som ska få ner de genomsnittliga koldioxidutsläppen i nya bilar till 95 gram per kilometer, jämfört med 160 gram 2006, rapporterar Financial Times.
Visserligen finns det redan några bilmodeller på marknaden som uppfyller detta mål, till exempel Daimlers bilmodell Smart, som släpper ut 88 gram per kilometer.
Ändå är förslaget betydligt strängare än vad som tidigare föreslagits av Europeiska kommissionen. Men det kan fortfarande försvagas av oppositionen från center-höger-politiker. Dock har Guido Sacconi uppbackning från de tyska socialdemokraterna.
Europarlamentariker, som har krävt en gräns på 95 gram i en icke bindande votering, tror att sådana drastiska nedskärningar är nödvändiga om EU ska uppfylla sitt mål att minska utsläppen av växthusgaser med 20 procent till 2020.
Men Europas biltillverkare, som sysselsätter mer än två miljoner människor, säger att sådana ambitiösa mål skulle hotas deras framtid.
– Branschen är öppen för diskussion, med det bör baseras på konsekvensanalyser. Du kan inte bara plocka siffror ur luften, säger Sigrid de Vries, taleskvinna för de europeiska biltillverkarnas intresseorganisation ACEA, till Financial Times.
Guido Sacconi föreslår dock att undantaget avskaffas för bilar tyngre än 2,6 ton. I en glidande skala innebär det att tyngre bilar tillåts förorena mer än lättare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.