Realtid

Ernst & Young skiftar färg

Helene Rothstein
Uppdaterad: 03 apr. 2008Publicerad: 03 apr. 2008

Blir gula i en exklusiv make-over.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Revisionsföretaget Ernst & Young har gjort om sin grafiska profil.

Nu genomsyrar den gula färgen företagets budskap.

– Gult symboliserar optimism och framtidstro, ljus och energi, säger projektledare Teresa Palmquist.

Eftersom Ernst & Young finns i 140 länder har den största utmaningen varit att anpassa den nya profilen till olika marknader.

– Vi har jobbat med marknadsundersökningar. Både bland anställda och kunder.

Enligt Teresa Palmquist har projektet har tagit ett och ett halvt år. När det började var de fyra personer men i slutet slukade projektet över hundra personer på revisionsbyråns olika kontor.

– Det har varit ett jättestort arbete, säger Teresa Palmquist.

Designbyrån Landlord står bakom layouten av den nya profilen.

ANNONS

Vad hela projektet har kostat revisionsbyrån är svårt att säga.

– Arbetet med att ta fram den globala grafiska designmanualen för våra 140 länder har i alla fall kostat mellan 25 – 30 miljoner kronor.

Innan den 30 juli är det tänkt att alla företagets brevpapper, visitkort och loggor ska vara bytta världen över.

– Men att kommunicera till marknaden tar tid. Vi har räknat med två år. Vi är ju ganska kända på marknaden – och det är vi stolta över – men det betyder också att det tar tid att ändra marknadens uppfattning om att vi är väldigt lika andra byråer.

På den globala marknaden konkurrerar Ernst & Young med de tre andra revisionsjättarna PwC, KPMG och Deloitte.

Vad är då skillnaden?

– Jag tycker vi har mycket energi och engagemang. Och i mätningar har vi ofta flest nöjda kunder. Vi har också ganska högt i tak med tillåtande företagskultur. Allt är inte mallat och styrt för våra medarbetare.

Teresa Palmquist säger att Ernst & Young konkurrerar med förtroende som varumärket måste förmedla. Och att de därför försökt jobba fram ett budskap som fungerar likadant över hela världen och som dessutom är relevant för verksamheten. Och självklart är det viktigt att sticka ut.

ANNONS

– Marknaden uppfattar inte alltid vad som skiljer oss från våra konkurrenter, säger Teresa Palmquist.

Ett sätt att sticka ut är till exempel att gå från finansmarknadens traditionella mörkblåa skalor till gult.

Kampanjen från april till juni och omfattar annonsering i affärspress och lokalpress, på internet, utomhus samt reklamfilm i TV8.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS