Realtid

Elekta-chefen föredrar Ferrari

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 sep. 2008Publicerad: 05 sep. 2008

Snabbt ska det gå både på jobbet och på vägarna anser hjärnkirurgiföretaget Elektas vd Tomas Puusepp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Flygbranschens revansch: "Enda tidsmaskinen som fungerar"

15 nov. 2025

Elekta ökar orderingången stadigt och företagets aktiekurs har flerdubblats på börsen de senaste åren.

Privat pressar Puusepp sin Ferrari F430 F1 till max på bilracingbanan Mantorp och ”kappkör” med miljardären Sven-Olof Johansson som också är Ferrari-fantast.

Det har varit körningar i svenska Ferrari-klubbens arrangemang.

– Sven-Olof är en riktigt duktig förare, säger Puusepp.

Har ni tävlat med varandra?

– Jag kör bara runt för att känna var gränserna går medan Sven-Olof tävlar i Ferrari Challange.

Hur snabbt har du kört med Ferrarin?

– Det kan jag inte säga. På bana kan den pressas rätt ordentligt.

ANNONS

Topphastigheten ligger på 320 kilometer i timmen.

– Men jag har aldrig ”maxat” den på bana. Det går inte för det har inte funnits tillräckligt långa raksträckor.

Men på allmän väg?

– Då kör jag alltid lagligt.

Hur är Ferrarin att köra?

– Det är en fantastisk bil. Motorn får en att känna sig som ett litet barn.

– När man kör bilen känner man sig som ”ett” med den. Det finns en ”själ” i Ferrari-bilar. Ferrari är Ferrari.

– Jag har tidigare haft andra sportbilar, men helt klart är det alltid något väldigt speciellt med Ferrari.

ANNONS

Vilka andra bilar är det?

– Jag har haft ett antal Porschar sedan slutet av 70-talet.

Vilken är bäst – Porsche eller Ferrari?

– För själva känslan väljer jag Ferrari, för kvalitet väljer jag Porsche.

– Men Ferrari har blivit mycket bättre på kvalitet. På senare år har den blivit väldigt bra.

Puusepps Ferrari har skådats ute i lyxförorten Saltsjöbaden utanför Stockholm, och visar sig enligt Vägverket vara registrerad på hans fru.

– Jag äger inte Ferrarin själv, påpekar han.

Var det din eller hennes idé att köpa den?

ANNONS

– Det kan man alltid fråga sig. Det är väl ett gemensamt intresse.

Bilen köptes för tre år sedan och är 2006 års modell.

Vad kostar en sådan bil? Över 2 miljoner kronor?

– Nej, det ligger någonstans där under.

Har du kört mycket med den?

– Nej, tyvärr. Nästan inte alls.

Är det som planerat?

– Nej, absolut inte. Jag har helt enkelt inte hunnit köra mer. Det konkurrerar med så mycket annat.

ANNONS

Hur långt har Ferrarin gått?

– Jag vet inte exakt. Men det är inte mycket.

Är det manuell växellåda?

– Nej, det är en sådan där formel 1-växellåda.

Det betyder en ”flärp” på varje sida om ratten som man trycker inåt på ena sidan av ratten för att växla ned, och en flärp på andra sidan som man trycker in för att växla upp.

Tänker du behålla Ferrarin eller köpa något nytt?

– Det har jag inte tänkt på. Så lite som den används så är det kanske inte speciellt smart att ha den. Men vi lär väl behålla den.

Annars kör Puusepp till vardags stadsjeepen Lexus 400h. Det är en ”hybridbil” med både bensinmotor och elmotor.

ANNONS

– Jag är väldigt nöjd med den, säger Puusepp.

Den bilen drivs samtidigt med bensinmotorn och elmotorn, och elmotorn träder särskilt in och ”hjälper till” vid acceleration för att spara bensin.

– Det blir en väldigt låg bränsleförbrukning, klart under en liter per mil. Det är inte mer än en Mini Cooper.

Puusepp är 52 år. Han är nu vd på Elekta för fjärde året.

Hur har det varit?

– Bra. Det har varit väldigt bra.

– Men jag har jobbat på Elekta i över 20 år, så det är inget nytt för mig även om just vd-rollen är en lite annan grej.

Tidigare jobbade Puusepp ”bakom” Elektas förra vd. Han har varit säljchef.

ANNONS

Elekta ökade orderingången med 15 procent till knappt 6 miljarder kronor, under företagets senast avslutade räkenskapsår. Ökningen var 21 procent i ”lokal valuta”, det vill säga bortsett från valutaförändringar.

Vinsten per aktie ökade 20 procent till 4,44 kronor.

Aktiekursen låg vid lunchtid på fredagen i 136,25 kronor, motsvarande över 30 gånger förra årets vinst per aktie.

Aktieinvesterarnas förväntningar kan således anses vara höga.

Aktiekursen har haft en kraftig uppgång sedan början på 2004, då den stod i 40-50 kronor.

Ännu är det en bit kvar till toppen på nästan 160 kronor som uppnåddes vid årsskiftet 2006/2007.

Med nuvarande nivå på aktiekursen är hela Elekta värt nästan 13 miljarder kronor .

Grundaren Lars Leksell lever inte längre, men hans familj äger fortfarande 6-7 procent av Elekta. Den ägarandelen är värd 800-900 miljoner kronor.

ANNONS

Utlänningar har nu köpt på sig en massa Elekta-aktier och har tillsammans en ägarandel på 40 procent av Elekta, medan svenskarna har cirka 60 procent av bolaget.

Är Elekta i gott skick?

– Ja, så har det varit nu i många år, säger Puusepp.

Nästa hållpunkt är 18 september, då Elekta presenterar resultatrapport för sitt första kvartal. Då kommer Elekta även ha bolagsstämma för aktieägarna, och kapitalmarknadsdag då Elekta träffar aktieanalytikerna som bevakar företaget.

– Vi är inne i en ”tyst period” just nu, så jag kan inte säga något om företaget.

Elekta bildades i början på 70-talet för att ta tillvara hjärnkirurgen Lars Leksells uppfunna strålkniv för att operera bort hjärncancer.

Sedan dess har företaget expanderat, och nuförtiden utgörs företagets verksamhet till större delen av andra avancerade apparater för att behandla cancer.

Vad är fokus för Elektas utveckling strategiskt sett framöver?

ANNONS

– Vi prioriterar en fortsatt geografisk expansion under detta år, säger Puusepp.

I vilka geografiska områden?

– Vi har redan etablerat oss nu i Sydamerika, och det finns andra regioner som vi är intresserade av och tittar på.

Elekta har inte preciserat vilka andra regioner det är.

Hittills finns Elekta i mer än 20 länder med egna bolag.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS