Lidingöbaserade dopingbyrån IDTM har varit inblandat i de flesta internationella tävlingarna. Senast fällde byrån schweiziska tennisstjärnan Martina Hingis för doping i form av kokain.
Dopingjägarnas doldis

Mest läst i kategorin
– Vi är den enda globala aktören. Det är de nationella dopingföretagen vi har att slåss emot, säger Staffan Sahlström, vd och grundare av IDTM, International Tests & Management, till Realtid.se.
Bolaget med 15 anställda är representerat i 80 länder. Kontrakterade provtagare anlitas runt om i världen och avtal finns med olika testlabb. Kontor finns också i Sydafrika, ett är på gång i Australien och även i Peking, inför OS.
Antidopingindustrin klassas som en snabbväxande bransch och omsätter i dag minst en halv miljard kronor.
– För icke olympiska spel ökar den med 8 procent per år. För de olympiska spelen 12 procent, säger Staffan Sahlström.
Det stora uppsvinget kom i samband med att idrottshistoriens största mutskandal briserade runt millennieskiftet i Salt Lake City. Skandalen i kombination med ett antal uppmärksammade dopingfall skakade IOK i sina grundvalar. Organisationen överlevde med nöd och näppe.
I vågskvalpet bildades antidopingbyrån WADA i Lausanne i Schweiz, en världsorganisation i kampen mot doping. Målet var att ta krafttag mot dopingen i världen och öka antalet oanmälda tester på idrottare.
I dag görs runt 200.000 kontroller per år. Av dess står svenska IDTM för cirka 12.000 varav 2.000 görs i Sverige. Det handlar om att ta blodprov och urinprov. I snitt har två procent av idrottarna testats positiva.
Ersättningen för varje dopingkontroll pendlar mellan 3.000 och 5.000 kronor.
ITDM:s utför tester åt mängder av idrottsförbund och så gott som alla åt Internationella friidrottsförbundet, IAAF. Sedan några år tillbaka använder sig även Internationella tennisförbundet av IDTM för dopingtester.
– Det rör sig om 35 tävlingar om året där US Open och Wimbledon finns med, säger Staffan Sahlström.
Idrottarna kan när som helst utsättas för kontroller. De är skyldiga att meddela var de befinner sig. Höjdhopparstjärnan Stefan Holm får till exempel 4-5 oanmälda besök årligen.
– Mycket av vårt arbete går ut på att hålla reda på var de finns, säger Staffan Sahlström.
IDTM:s omsättning ligger på cirka 40 miljoner kronor. Siktet är minst 200 miljoner kronor inom fem år. Bolaget har därför plockat in Björn Unger som styrelseordförande. Han har tidigare varit vd i bland annat Rikskuponger, TV4 och Plenia.
– IDTM:s fördel är att det står för fullständigt oberoende. Det är inte heller bundet till landsgränser utan verkar över hela världen, säger Björn Unger till Realtid.se.
För att uppnå omsättningsmålet talar han om en kombination av organisk tillväxt och uppköp av andra bolag i branschen. Det kan också handla om att hitta samarbetspartners ute i världen. Björn Unger vill dessutom bredda ägarskalan i bolaget för att få ihop kapital till företagsköp och utökad marknadsföring.
– Vi kommer snart lämna förslag till ett antal investerare i Sverige om att köpa aktier i bolaget, säger han.