Rezidor döper om alla sina Park Inn-hotell till "Park Inn by Radisson" – utan att veta vad det kostar. Realtid.se har ringt lyxkännaren Dominika Peczynski för en kommentar.
Den stora omskyltningen
Mest läst i kategorin
Brysselbaserade men Stockholmsbörsnoterade Rezidor äger flera hotellvarumärken, bland annat Radisson och Park Inn. Till Park Inn hör bland annat det nybyggda Stockholm Waterfront-hotellet vid Centralstationen, och det höga hotell vid Alexanderplatz i Berlin varifrån man kan hoppa bungyjump. Vid senaste årsskiftet fanns 87 Park Inn-hotell, och 51 nya var på gång.
Men varumärket är mindre känt än det större och lyxigare Radisson, varför det nu ska få en bit av Radissons glans: ”Park Inn” blir ”Park Inn by Radisson”.
– Vi vet inte vad det kommer att kosta, säger Rezidors kommunikationschef Christiane Reiter till Realtid.se.
Hon tillägger att företaget gjort en uppskattning inför namnbytesbeslutet, men vill med hänvisning till börsens regler för informationsgivning inte avslöja var denna uppskattning landade.
– Men det kommer att bli billigare än att byta ut hela skyltarna, eftersom vi bara kommer att ta bort en del av den regnbågsfärgade listen under namnet ”Park Inn” och ersätta den delen av listen med ”Radisson”.
Skyltarna är dessutom inte det dyraste i namnbytet, säger Reiter: i stället är det allt annat med företagets namn på – exempelvis visitkort, inventarier och diverse krimskrams – som kostar på. Men här gäller att saker och ting ska ta slut innan de ersätts.
Realtid.se:s besöker för att inspektera lyxgraden det Radisson Blu-hotell som ligger i Rezidors hemstad Bryssel. Hotellet ligger i omedelbar närhet till Europaparlamentet och tycks ganska nybyggt och tvärtemot Rezidors kommunikation om Radisson-varumärket relativt enkelt. Lobbyn är stilren och stram, men ger inget särskilt lyxigt intryck. Finns olika segment inom varumärket, och har gäster i så fall upplevt problem med att veta vad de bokar?
– Det finns lite olika standarder, men alla håller en hög klass, säger Christiane Reiter: i förorter är Radisson-hotellen exempelvis inte lika påkostade som i stadskärnor till metropoler. Och det hotell Realtid.se besåg är ”EU-hotellet”, som är lite enklare. Men nej, några problem med gäster som tycker att varumärket är otydligt har Rezidor inte haft, säger Reiter.
PR-kvinnan och före detta popstjärnan
Dominika Peczynski är känd för sin fäbless för lyxhotell, extravaganser och skönhet. På måndagen kom hon exempelvis hem hem från en tio dagar lång lyxkryssning i Medelhavet. Och på 90-talet sjöng hon i Army of Lovers, en popgrupp med hitlåtar om bland annat Saint Tropez, där kungafamiljen och andra rika bor ibland. I hennes kundregister finns flera av världens yppersta lyxvarumärken, bland annat magasinet Connoisseur.
Realtid.se ringer Peczynski.
Hon avböjer emellertid att kommentera klokskapen i Park Inn-namnbytet, eftersom hon inte ens känner till varumärket, och därtill bara är ytligt bekant med vad Radisson är för något.
– Men jag skulle inte bo där, i alla fall inte för njutnings skull, säger Peczynski om Radisson, som hon inte uppfattar som särskilt lyxigt.






