En domstol i New York fäller datortillverkaren för falsk marknadsföring. Också i Sverige tvingas datortillverkaren ersätta kunder.
"Dell vilseleder kunder"
Mest läst i kategorin
Dator från Dell finns inte i butik utan måste beställas över internet eller per telefon. Bristen på mänsklig kontakt kompenseras med löften om extraordinär service.
Dell lovar att hjälpa den som köper inom 24 timmar om det blir problem. Det löftet har visat sig svårt att hålla.
En domstol i New York fäller datortillverkaren för bedrägeri, falsk marknadsföring, och olaglig indrivning av skulder.
Kunder som ringt företagets it-support har systematisk kopplats runt och kastats ut från telefonväxeln. I de fall kunderna fått möjlighet att påtala fel har företaget skyllt egna hårdvarufel på andras mjukvara – allt för att undvika att ta ansvar för utlovad hjälp.
Företaget har vägrat att reparera datorer med gällande garanti och misslyckats med att bistå kunden på plats.
Kunder som lovats räntefri avbetalning har ändå tvingats betala räntor upp till 30 procent. Kunder som avbeställt sin dator har ändå tvingats betala, med olagliga metoder. Allt enligt domen, uppger IDG News.
Dell döms nu att betala ersättning till kunderna. Hur mycket är inte avgjort. Men åklagaren jublar.
– Alltför länge har Dell använt
kundservice som ett lockbete och låtit tusentals kunder betala för i praktiken ingen service alls, sa åklagaren Andrew Cuomo i ett uttalande.
När åklagaren inledde målet för ett år sedan hade han fått in 700 klagomål. Under det år målet pågått tillkomm ytterligare 300. Dells företrädare hävdar ändå att domen är orättvis eftersom den grundas på för få fall.
Domaren Joseph Teresi skriver tvärsemot att ”det är troligt att många andra kunder i New York som har rätt till återbetalning inte finns med bland dem som klagat”.
I Sverige har Dell aldrig fällts i domstol, men Allmänna reklamationsnänden, ARN, rekommenderar företaget att ersätta en svensk kund med 19.000 kronor för en dator som aldrig fungerade med trådlösa nätverk.
Dell skyllde först på Microsoft, men har nu gett kunden pengarna tillbaka. Vd Mats Oretorp har lovat att följa nämndens rekommendationer också i fortsättningen.
Inte bara Dell har svårt att hålla vad de lovar. ARN fick in 242 ärenden om datorer under 2007.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.