Realtid

"Dell vilseleder kunder"

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 maj 2008Publicerad: 29 maj 2008

En domstol i New York fäller datortillverkaren för falsk marknadsföring. Också i Sverige tvingas datortillverkaren ersätta kunder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Dator från Dell finns inte i butik utan måste beställas över internet eller per telefon. Bristen på mänsklig kontakt kompenseras med löften om extraordinär service.

Dell lovar att hjälpa den som köper inom 24 timmar om det blir problem. Det löftet har visat sig svårt att hålla.

En domstol i New York fäller datortillverkaren för bedrägeri, falsk marknadsföring, och olaglig indrivning av skulder.

Kunder som ringt företagets it-support har systematisk kopplats runt och kastats ut från telefonväxeln. I de fall kunderna fått möjlighet att påtala fel har företaget skyllt egna hårdvarufel på andras mjukvara – allt för att undvika att ta ansvar för utlovad hjälp.

Företaget har vägrat att reparera datorer med gällande garanti och misslyckats med att bistå kunden på plats.

Kunder som lovats räntefri avbetalning har ändå tvingats betala räntor upp till 30 procent. Kunder som avbeställt sin dator har ändå tvingats betala, med olagliga metoder. Allt enligt domen, uppger IDG News.

Dell döms nu att betala ersättning till kunderna. Hur mycket är inte avgjort. Men åklagaren jublar.

– Alltför länge har Dell använt
kundservice som ett lockbete och låtit tusentals kunder betala för i praktiken ingen service alls, sa åklagaren Andrew Cuomo i ett uttalande.

ANNONS

När åklagaren inledde målet för ett år sedan hade han fått in 700 klagomål. Under det år målet pågått tillkomm ytterligare 300. Dells företrädare hävdar ändå att domen är orättvis eftersom den grundas på för få fall.

Domaren Joseph Teresi skriver tvärsemot att ”det är troligt att många andra kunder i New York som har rätt till återbetalning inte finns med bland dem som klagat”.

I Sverige har Dell aldrig fällts i domstol, men Allmänna reklamationsnänden, ARN, rekommenderar företaget att ersätta en svensk kund med 19.000 kronor för en dator som aldrig fungerade med trådlösa nätverk.

Dell skyllde först på Microsoft, men har nu gett kunden pengarna tillbaka. Vd Mats Oretorp har lovat att följa nämndens rekommendationer också i fortsättningen.

Inte bara Dell har svårt att hålla vad de lovar. ARN fick in 242 ärenden om datorer under 2007.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]