Bråket slutade med ett avtal. Men mediebolaget hade redan påbörjat varumärkesstölden.
"De gick bakom ryggen på mig"
Mest läst i kategorin
Johan Seth är vd och grundare av Almare Stäket Polo Country Club och Almare Stäket Herrgård AB som ligger nordväst om Stockholm.
Samarbetet med mediebolaget Adcitymedia påbörjades 2004. Då hade Johan Seth haft hästpoloturneringarna sedan 2000 och döpt dem till Scandinavian Polo Open.
År 2007 började dock samarbetet knaka i fogarna. Mediebolaget krävde större del av intäkterna men Johan Seth sa nej. Efter diskussioner fram och tillbaka kom de fram till ett avtal som parterna godkände.
Efter turneringen som var den 23 augusti 2007 skrev parterna dock på att de inte skulle samarbeta längre.
Men innan dess hade mediebolaget redan gjort ett drag. De kontaktade patent- och registreringsverket den 31 maj 2007 för att registrera Scandinavian Polo Open som sitt varumärke.
Johan Seth fick av en slump reda på att varumärket Scandinavian Polo Open var registrerat hos Patent- och registreringsverket först i april 2008.
– Jag får ju inget meddelande om det. Jag fick reda på det genom en bekant som gått in på PRV:s hemsida och sett det, säger Johan Seth till Realtid.se.
Den 9 november 2007 hade PRV registrerat Adcitymedia (A City Media AB) som ägare av Scandinavian Polo Open. När en sådan registrering är gjord har allmänheten två månader på sig att invända mot beslutet.
Men Adcitymedia har även registrerat varumärket Stockholm Polo Open.
– Vi kanske kommer att ändra till Stockholm Polo Open eftersom det ligger där det ligger och vi kommer att vara kvar där vi är nu. Det vill Stockholms stad också att vi ska vara. Så det är mycket möjligt att vi kommer ändra efter årets turnering, säger Martin Askne, projektledare på Adcitymedia.
Logotypen ändrade utseende inför turneringarna 2007. Tidigare hade Almare Stäket sitt namn i loggan, men inför turneringen valde parterna att plocka bort namnet.
– Vi förändrade logotypen eftersom det varit vår logotype hela tiden och vi kände att vi inte ville ha med Almare Stäket på den. Vi är ett mediebolag som vill nå ut med reklam och vi kände att vi inte ville marknadsföra Almare Stäkets kursgård. Det hade vi ingenting för, säger Martin Askne.
I stället lades förkortningen S O P till i vapnet.
– De frågade inte oss om att förändra loggan. Vi hade ju använt oss av Scandinavian Polo Open i tio år så det var ju inget fel med att det kom i loggan. Det namnet hade vi ju redan på våra tröjor. Vi hade ingen aning om att de hade varuregistrerat det till sig själva, säger Johan Seth.
– Jag hade aldrig tillåtit att de skulle äga varumärket. Det här har vi inte diskuterat överhuvudtaget. De gick bakom ryggen på mig, fortsätter han.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.