Byråerna tävlar om att vara störst, bäst och vackrast när de raggar studenter på Stockholms universitet.
De flockas kring juriststudenterna
Snart är det dags för Juristdagarna, landets största arbetsmarknadsmässa för juriststudenter.
– I år har vi runt 70 utställare och vi förväntar oss att det kommer runt 2.750 studenter, säger Paul Dali, projektledare för mässan.
Nytt för i år är att studenter körs in från Jönköping, Örebro och Linköping.
Varje år anordnas mässan av Juridiska föreningen. I år är evenemanget utökat till två dagar och programmet är fullspäckat.
Byråerna har legat på ovanligt hårt i år, speciellt de affärsjuridiska byråerna.
– Antalet intresseanmälningar har varit rekordstort. De flesta har velat synas lite extra och bett om att få teckna större paket.
Uppsvinget märktes redan i fjol, säger Paul Dali. Men i år har det ökat rejält och det är inte alla byråer som ens kan köpa mässpaketen som ger extra exponering.
Marknadsföringshajpen beror på flera saker, tror Paul Dali.
Den största anledningen är att byråerna har förstått att de är dåliga på att presentera sig själva.
– Ekonomer vet ofta hur olika arbetsgivare skiljer sig åt men många juridikstudenter tror att affärsjuridiska byråer gör samma sak – och så är det inte.
Medan affärsbyråerna gör allt för att spänna musklerna för studenterna så lyser de humanjuridiska byråerna med sin frånvaro. Dali tror att det delvis är en resursfråga eftersom en liten byrå inte kan avvara personal en hel dag.
Men han anser att de borde försöka synas mer.
– På de här byråerna är de flesta födda på 40- och 50-talet och de kommer att ha akut personalbrist om ett par år.
Detta har även Advokatsamfundet uppmärksammat eftersom detta kan få allvarliga konsekvenser när det gäller brist på juridiska ombud i svenska domstolar.